دولت سوریه کُردها را تهدید کرد.. مناطق تحت کنترل‌تان را پس دهید یا می‌جنگیم

دولت‌های ایران و سوریه دوشنبه 18 مارس از ایالات متحده آمریکا خواستند نیروهایش را از سوریه خارج کند؛ در همین حال دمشق ائتلاف سوریه دمکراتیک که اکثر نیروهایش را جنگجویان کُرد تشکیل می‌دهند را تهدید کرد و خواستار باز پس دادن مناطق تحت کنترشان به دولت مرکزی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنان در کنفرانس خبری روسای ستادهای مشترک نیروهای مسلح ایران و سوریه پس از نشستی در دمشق مطرح شد که در آن رئیس ستاد مشترک ارتش عراق هم حضور یافت.

سخنان دو مقام ایرانی و سوری نشان دهنده وجود خطر تنشی جدید پس از اعلام شکست گروه داعش همراستا با تلاش بشار اسد رئیس‌ نظام سوریه برای باز پس گیری کنترل تمام مناطق کشور است؛ این در حالی است که آمریکا برای متوقف کردن نفوذ ایران در منطقه و سوریه تلاش می‌کند.

ایالات متحده متعهد شده که جلوی «نقش بی ثبات کننده» تهران در خاورمیانه را بگیرد. با این وجود تهران با دمشق و بغداد، روابط گسترده‌ای دارد.
آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که برخی نیروهایش را در سوریه حفظ خواهد کرد. این اعلام مغایر با اعلام پیشین دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود که گفته بود پس از شکست داعش، واشینگتن همه نیروهایش را از سوریه خارجج خواهد کرد.

آمریکا ده‌ها نیروی ویژه را به منظور پشتیبانی از نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک در نبرد علیه داعش، به سوریه اعزام کرده است. اکنون نبرد علیه داعش، مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک، باقی‌مانده‌های جنگجویان داعش را در منطقه‌ای کوچک در شهرک الباغوز محاصره می‌کنند.

آمریکا یک پایگاه نظامی هم در منطقه التنف در نزدیکی اتوبان دمشق-بغداد و مرزهای عراق و سوریه دارد.

پس از آن‌که آمریکا عزم خود را برای خارج کردن نیروهایش اعلام کرد، مقام‌های کُرد سوریه تا کنون موفق به دست‌یابی به توافقی با دولت سوریه برای حمایت از مناطق تحت کنترل‌شان در برابر حمله احتمالی ترکیه نشدند.

ترکیه جنگجویان کُرد یگان‌های حمایت از خلق را وابسته به حزب کارگران دمکرات کردستان و گروهی تروریستی می‌داند؛ از این رو تهدید کرده که علیه آن‌ها دست به اقدام نظامی خواهد زد.

ژنرال علی عبدالله ایوب وزیر دفاع سوریه در کنفرانس خبری گفت: «آخرین برگ باقی‌مانده در دست آمریکایی‌ها و متحدان‌شان، نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک است. با آن‌ها به دو روش تعامل خواهد شد، یا این‌که منافع ملی را مقدم بشمارند یا این‌که مناطق تحت کنترل‌شان با زور آزاد خواهد شد».

ایوب ادامه داد: «شکی در توانایی نظامی بزرگ و پیشرفته ایالات متحده وجود ندارد… اما آمادگی برای از خود گذشتگی برای وطن، مهم‌ترین عامل قدرت ارتش عربی سوریه است».

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران هم گفت در جلسه درباره راه‌های باز پس‌گیری مناطق خارج از کنترل دولت سوریه از جمله مناطقی که نیروهای آمریکا در آن مستقر هستند، بحث شد.

ایران متحد نظام بشار اسد است که به منظور حمایت از این نظام، علاوه بر کمک سیاسی، مالی و تسلیحاتی، نظامیان و شبه‌نظامیان مرتبط با خود را روانه سوریه کرد.