کمک قطر به سپاه پاسداران برای دور زدن تحریم‌ها

ایران بریفینگ / سپاه پاسداران ایران با همکاری قطر تمرکز خود را متوجه میادین گازی کرده تا ممنوعیت صادرات نفت و خروج شرکت‌های بزرگ از این کشور در پی تحریم‌های آمریکا را جبران کند.

سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه پاسداران که تعداد زیادی شرکت کوچک و بزرگ در اختیار دارد، اعلام کرد این قرارگاه آماده است با همکاری قطر، جای شرکت توتال فرانسه برای توسعه فاز ۱۱ میدان نفتی پارس جنوبی را بگیرد. این پروژه مهم‌ترین پروژه ایران در زمینه هیدروکربن‌ است.

سعید محمد در سخنانی در مراسم آغاز پروژه‌های جدید میدان نفتی «پارس جنوبی» با تأکید براینکه «امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار دولت و در پیشانی مقابله با تحریم‌ها است»، گفت: «در حالی که در اوج تحریم‌های ظالمانه بود‌ ایم تکمیل پارس جنوبی توسط توان متخصصان داخلی شکست مفتضحانه استکبار در تحریم ملت ایران است.»

ناظران باور دارند که سپاه می‌خواهد با توجه به ناکامی دولت حسن روحانی در بهبود اوضاع اقتصادی و همچنین با توجه به بحران اقتصادی ایران در پی خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای، از تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای گسترش سیطره خود بر اقتصاد ایران استفاده کند.

فرماندهان سپاه دائما به امپراتوری مالی و تجاری غول‌آسایی که از دهه ۷۰ شمسی توانسته‌اند، به راه بیاندازند، مباهات کرده‌اند اما با تلاش‌های بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت فعلی که پیش از این‌ هم بارها به عنوان وزیر نفت دولت‌های مختلف کار کرده، از ورود به حوزه انرژی منع شده‌اند.

پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵، بیژن زنگنه با اعطای هرگونه پروژه‌ اضافی به سپاه در حوزه نفت و گاز مخالفت کرد، زیرا که دولت می‌خواست با جذب شرکت‌های بزرگ غربی این حوزه را توسعه داده و زیرساخت‌های فرسوده آن را بازسازی کند.

در سال ۲۰۱۷ دولت توانست با شرکت توتال برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی، میلیاردها دلار قرارداد امضاء کند. این اولین قرارداد مهم تهران با یک شرکت نفت اروپایی در بیش از یک دهه گذشته بود، اما یک سال پس از امضای قرارداد، طرف فرانسوی به دلیل ترس از عواقب زیرپا گذاشتن تحریم‌های آمریکا، بازار ایران را رها کرد.

به گزارش ایران بریفینگ در پی از سرگرفته شدن تحریم‌ها و لغو قراردادها با شرکت‌های بزرگ، گزینه‌ای پیش روی زنگنه نماند مگر آنکه در سیاست‌هایش بازنگری کند. صادرات نفت ایران که در ماه می ۲۰۱۸ به ۲٫۸ میلیون بشکه رسیده بود، به ۱٫۳ میلیون بشکه کاهش یافت. زنگنه در دیدار هفته پیش خود از میدان پارس جنوبی، به خبرنگاران گفت آماده است که شرکت نفتی «سی ان بی سی» که متعلق به دولت چین است را جایگزین توتال کند، با این حال همکاری با سپاه را نیز دور از انتظار ندانست.

وزیر نفت ایران گفت: «دوستان جوان و پرتلاش ما در مجموعه سپاه و قرارگاه از ظرفیت‌های کشور و از رفقای نزدیک ما هستند… خیلی‌ها می‌خواستند بین ما و قرارگاه خاتم و بین ما و سپاه فاصله بیندازند که ما نگذاشتیم»

سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء نیز روز شنبه گذشته از آغاز پروژه توسعه میدان «پارس جنوبی» با همکاری قطر خبر داد و گفت که هزینه آن پروژه ۱۲ میلیارد دلار است و توان استخراج آن به ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

او توضیح داد که مراحل چهارگانه این پروژه شامل دو پالایشگاه و یک پروژه از ساحل تا دریا در منطقه خلیج و ساخت ۸ سکوی ساخت ایران خواهد بود که ۷۶ چاه در این پروژه در خود خواهندداشت.