مکرون به روحانی: از تشدید تنش‌ با آمریکا پرهیز کنید

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه، شامگاه سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود از او خواست تا از تشدید تنش‌ها بر سر «تروریستی» شناخته شدن سپاه پاسداران از سوی آمریکا پرهیز کند.

در همین مکالمه تلفنی، حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، در مقام دفاع از سپاه پاسداران گفت که «اگر فداکاری نیروهای سپاه نبود دست‌کم دو کشور منطقه تحت کنترل داعش بود».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حدود ۱۲۵ هزار عضو مسلح، نفوذ گسترده‌ای در صحنه نظامی و اقتصادی جمهوری اسلامی دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه سپاه پاسداران را «ابزار اصلی حکومت ایران در راستای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم» توصیف کرد و کلیت این نهاد را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

حسن روحانی یک روز بعد در واکنش به این اقدام، با «افتتاح» چند دستگاه سانتریفیوژ، آمریکا را تهدید به رونمایی از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر کرد، آمریکا را «در رأس تروریسم عالم» دانست و گفت: «هنوز آمریکا حاضر نیست علیه داعش بجنگد و همچنان به سران داعش پناه می‌دهد.»

او برای این اتهام خود مدرکی ارائه نکرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه‌ای از سوی دفتر ریاست‌ جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون در تماس تلفنی تازه‌ای که شامگاه سه‌شنبه با حسن روحانی داشته از او خواست تا «از هرگونه تنش‌افزایی یا بی‌ثباتی در منطقه پرهیز کند».

خبرگزاری فارس نیز می‌نویسد که رئیس‌ جمهور ایران در این تماس تلفنی گفت که «اراده دولت ایران حفظ امنیت منطقه و جلوگیری از افزایش تنش‌هاست.»

در همین حال مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی در دو روز اخیر تهدیدهای مختلفی علیه ارتش آمریکا ابراز کرده‌اند و مجلس شورای اسلامی نیز دو فوریت طرح «تروریستی» خواندن نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا را تصویب کرده‌ است.

در ادامه این روند، سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیز روز چهارشنبه در جمع کارکنان ستاد کل نیروهای مسلح نظامیان ایالات متحده را تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای باقری با محکوم کردن این تصمیم آمریکا در قبال سپاه پاسداران گفت که «قطعاً» جمهوری اسلامی ایران «در برابر این تصمیم نابخردانه سکوت نمی‌کند و متقابلاً نیروهای ارتش آمریکا در منطقه جنوب غرب آسیا موسوم به سنتکام را تروریست قلمداد کرده و اگر دست از پا خطا کنند با آنها برخورد قاطع خواهیم کرد.»

درخواست مکرون برای آزادی نسرین ستوده

در همین حال، خبرگزاری آلمان خبر می‌دهد که در تماس تلفنی مکرون با روحانی، رئیس جمهوری فرانسه همچنین خواستار آزادی نسرین ستوده، فعال حقوق بشر زندانی در ایران، شده است.

بنا بر این گزارش، کاخ الیزه، دفتر آقای مکرون، خبر داده که رئیس جمهوری فرانسه نگرانی‌اش از این پرونده را به سمع همتای ایرانی خود رسانده است. خبری در مورد واکنش حسن روحانی به این درخواست منتشر نشده است.

نسرین ستوده، حقوقدان و مدافع حقوق بشر زندانی در ایران، به تازگی خبر داده که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را به خاطر برعهده گرفتن وکالت دختران خیابان انقلاب به «تشویق به فساد و فحشا» متهم و به ۱۲ سال زندان محکوم کرده است.

نسرین ستوده پیشتر در شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به مدت سه‌‌سال در زندان بود. این وکیل دادگستری از ۲۳ خردادماه امسال در زندان به‌ سر می‌برد.

روز ۲۳ اسفند مارلین شیاپا، نماینده فرانسه در یک کمیسیون ویژه زنان در سازمان ملل، نیز از نسرین ستوده یاد کرده بود که این اقدام او با واکنش تند نماینده جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.