کودتای ارتش سودان؛ عمر البشیر دستگیر شد

در سودان نشانه‌هایی مبنی بر انجام کودتا توسط ارتش به چشم می‌خورد. گزارش‌ها حاکی از حضور سربازان در اطراف وزارت دفاع سودان و نقاط اصلی پایتخت است. ارتش از صدور “بیانیه‌ای مهم” خبر داده است.

پس از هفته‌ها اعتراضات ضددولتی در سودان، شایعه‌ها در مورد کودتای ارتش علیه عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور، قوت گرفته است. رادیو و تلویزیون دولتی سودان با قطع برنامه‌های خود و پخش موزیک نظامی، اعلام کردند که فرمانده ارتش “بیانیه‌ای مهم” صادر خواهد کرد.

به گزارش روزنامه “سودان تریبون” بر پایه تلگرامی که این روزنامه دریافت کرده است، ارتش قدرت را در دست گرفته است.

در خیابان‌های خارطوم خودروهای زرهی یگان‌های ویژه ارتش سودان که تاکنون به عنوان نیروهای وفادار به رژیم شناخته می‌شدند، دیده می‌شوند. بر پایه گزارش‌های رسیده، نیروهای امنیتی پیرامون وزارت دفاع، خیابان‌های اصلی و پل‌ها در خارطوم اوضاع را تحت کنترل خود گرفته‌اند.

بر پایه گزارش شبکه العربیه، عمر البشیر از قدرت کناره‌گیری کرده است. گفته می‌شود، بسیاری از اعضای دولت از جمله وزیر دفاع دستگیر شده‌اند. تا کنون هیچ‌کدام از این خبرها به طور رسمی تأیید نشده‌اند.

انجمنی متشکل از کارشناسان سودانی روز پنجشنبه ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) شهروندان این کشور را فراخواند تا دوباره در برابر وزارت دفاع و سکونتگاه رئیس جمهور در خارطوم تجمع اعتراضی تشکیل دهند.

ماه‌هاست که ده‌ها هزار نفر از مردم سودان علیه عمر البشیر، رئیس جمهور خودکامه این کشور که از سه دهه پیش تاکنون قدرت را در دست دارد، دست به تظاهرات می‌زنند.

شعله اعتراض‌ها با افزایش بهای مواد خوراکی و دیگر کالاهای اساسی روشن شد. از زمان استقلال بخش نفت‌خیز جنوبی سودان در سال ۲۰۱۱، وضعیت اقتصادی در این کشور واقع در شمال شرقی آفریقا با بیش از ۳۷ میلیون نفر جمعیت، رو به وخامت گذاشته است.

اعتراض‌هایی که نخست در واکنش به افزایش بهای مواد خوراکی آغاز شده بودند، رفته رفته بر علیه شخص رئیس جمهور تغییر جهت دادند. عمرالبشیر در ابتدا تلاش کرد با اقداماتی اعتراض‌ها را کنترل و خاموش کند؛ در ماه فوریه البشیر وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و گمان می‌رفت که از مقام خود کناره‌گیری کند. همه این تلاش‌ها اما وضعیت را آرام‌تر نکرد.

از روز شنبه (۶ آوریل) اعتراض‌ها شدت گرفته‌اند. روزانه هزاران تن از شهروندان سودانی در برابر مرکز نیروهای امنیتی و وزارت دفاع این کشور و محل سکونت رئیس جمهور تجمع و اعتراض می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی از آنند که نیروهای امنیتی برای آرام‌کردن اوضاع و پراکنده کردن تظاهرکنندگان دست به خشونت زده‌اند. به گزارش یکی از اتحادیه‌های پزشکی سودان، در جریان برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان دست کم ۲۱ تن کشته شده‌اند.

خبر و شایعه کودتا و کناره‌گیری عمر البشیر در حالی منتشر می‌شود که ۳۴ سال پیش کودتایی با رهبری جعفر نیمری، به سقوط حکومت پیشین در سودان انجامید.

کودتای ارتش سودان؛ عمر البشیر دستگیر شد

پس از ماه‌ها تظاهرات اعتراضی علیه عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، ارتش این کشور روز پنج‌شنبه، ۲۲ فروردین، از دستگیری عمر البشیر خبر داد و اعلام کرد قدرت را به مدت دو سال در دست گرفته است.

ژنرال عواد ابن عوف، وزیر دفاع سودان، بعدازظهر پنج‌شنبه در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد گفت که عمر البشیر دستگیر و «در یک محل امن زندانی شده است».

وی همچنین با اشاره به اینکه قانون اساسی سودان معلق شده است اعلام کرد یک شورای نظامی تشکیل و به مدت دو سال مسئولیت اداره کشور را برعهده می‌گیرد و پس از آن، انتخابات برگزار خواهد شد.

ژنرال ابن عوف همچنین اعلام کرد که حریم هوایی سودان به مدت ۲۴ ساعت و تمام مرزها تا اطلاع ثانوی بسته خواهند بود.

وزیر دفاع سودان همچنین خواستار پایان اعتراض‌ها در سراسر کشور شد.

تلویزیون سودان صبح پنج‌شنبه اعلام کرده بود ارتش «بزودی بیانیه‌ای مهم صادر می‌کند و مردم منتظر باشند».

پیش از سخنان وزیر دفاع سودان خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام ارشد این کشور خبر داده بود که ارتش سودان عمر البشیر را پس از ۳۰ سال وادار به کناره‌گیری کرده است.

گزارش‌هایی نیز درباره بازداشت شماری از مقام‌های حکومت سودان منتشر شده است.

همچنین مقام‌های امنیتی سودان گفته‌اند تمامی زندانیان سیاسی در سراسر این کشور آزاد خواهند شد؛ با این حال اشاره‌ای به زمان این آزادی نشده است.

خبرگزاری رویترز نیز از حمله مردم به ساختمانی امنیتی در شرق سودان خبر داده است.

شبکه‌های خبری در حال پخش تصاویری از جمعیت حاضر در خیابان‌های خارطوم، پایتخت، هستند که شادی‌کنان شعار می‌دهند: «پیروز شدیم؛ سقوط کرد.»

از صبح پنج‌شنبه نیروهای ارتش و مأموران امنیتی در خیابان‌های خارطوم و به ویژه در مناطق حساس این شهر مستقر بودند.

این رویدادها در حالی صورت می‌گیرد که بست نشستن هزاران معترض در برابر مقر فرماندهی ارتش صبح پنج‌شنبه نیز برای ششمین روز پیاپی ادامه داشت.

از روز شنبه که این تجمع نشسته آغاز شد، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان چندین بار به آنها یورش بردند و بر اثر درگیری‌ها دست‌کم ۲۲ تن کشته شدند.

رشته تظاهرات اعتراضی علیه عمر البشیر حدود چهار ماه پیش در عطبره، شهری در مرکز سودان، و در اعتراض به افزایش قیمت نان آغاز شد؛ اما این اعتراض‌ها به‌سرعت گسترش یافت و معترضان در شهرهای مختلف سودان خواستار کناره‌گیری عمر البشیر شدند.

عمر البشیر که از سوی دیوان بین‌المللی کیفری و به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در دارفور تحت تعقیب بین‌المللی قرار دارد، در ماه‌های اخیر خواسته معترضان مبنی بر کناره‌گیری از قدرت را رد کرده بود.

v