پومپئو می‌گوید «تردیدی نیست» که تهران در اوضاع آمریکای لاتین دخالت می‌کند

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید ایران «از حزب‌الله، از گروه‌های تبه‌کار و از تلاش‌های تروریستی در سراسر منطقه حمایت می‌کند»

وزیر خارجه آمریکا به برقراری پرواز مستقیم بین تهران و پایتخت ونزوئلا اشاره کرده و می‌گوید «تردیدی نیست» که جمهوری اسلامی در اوضاع آمریکای لاتین دخالت می‌کند.

مایک پومپئو در جریان سفر تازه خود به پاراگوئه، با بخش انگلیسی‌زبان صدای آمریکا مصاحبه کرده و در مورد مسائل مختلف در آمریکای لاتین، از جمله بحران ونزوئلا، نقش چین و روسیه و «دخالت‌های» ایران در منطقه سخن گفته‌است.

آقای پومپئو در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی در آمریکای لاتین حضور دارد، پاسخ داده «تردیدی نیست».

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید «پول‌های ایران در منطقه است». او سپس با اشاره به آن‌چه «دخالت‌های مخرب» تهران توضیف کرده می‌گوید ایران «از حزب‌الله، از گروه‌های تبه‌کار فراملیتی و از تلاش‌های تروریستی در سراسر منطقه حمایت می‌کند».

پومپئو بار دیگر اتهام‌های واشینگتن را مطرح کرده‌است که ایران «عمده‌ترین دولت حامی تروریسم است» و «ایالات متحده در همکاری با شرکای خود در منطقه، در تلاش برای کاستن از این شبکه‌ها و خطرات است».

وزیر خارجه آمریکا سپس در شرح اتهامات خود علیه جمهوری اسلامی به پرواز مستقیمی که اخیرا بین تهران و کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، برقرار شده، اشاره کرده‌است.

ایران در کنار کشورهایی مانند روسیه، چین یا ترکیه از حامیان نیکلاس مادورو و دولت ونزوئلا به‌شمار می‌رود. آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر از خوان گوایدو، رهبر مخالفان، حمایت می‌کنند.

خبر راه‌اندازی پرواز مستقیم بین تهران و کاراکاس، توسط شرکت هواپیمایی ماهان، ۱۹ فروردین ماه اعلام شد.

آمریکا از سال ۲۰۱۱ شرکت هواپیمایی ماهان را به دلیل «ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران» و «جابه‌جایی نیرو و سلاح» در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌است.

اظهارات یک مقام ارشد آمریکایی در مورد «دخالت‌های» ایران در آمریکای لاتین بی‌سابقه نیست و پیشتر نیز مطرح شده‌است. برای نمونه می‌توان به گزارش وزارت دفاع آمریکا از سال ۲۰۱۳ اشاره کرد که در آن از فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی ایران در کشورهای مختلف آمریکای لاتین ابراز نگرانی شده بود. خود پومپئو در بهمن ماه گفته بود حزب‌الله لبنان، که تهران حامی اصلی آن است، در ونزوئلا «واحدهای فعال» دارد.

هرچند جمهوری اسلامی اتهام‌های مربوط به «حمایت از تروریسم»، «اقدامات مخرب» و دخالت در اوضاع کشورها را رد کرده‌است، با این حال اختصاص منابع مالی از سوی ایران برای حمایت از کشورهای آمریکای لاتین، پیشتر نیز به طور آشکار مطرح شده‌است. برای نمونه در تیر ماه ۱۳۹۴ که مادورو اعلام کرد کشورش یک قرارداد خط اعتباری نیم میلیارد دلاری با تهران امضا کرده است.