ارتش سودان بازداشت اعضای خانواده عمر البشیر را تأیید کرد

دو برادر عمر البشیر، رئیس جمهوری سرنگون‌شده سودان، به اتهام فساد مالی دستگیر شدند. خود عمر البشیر هم در این میان در زندانی فوق امنیتی نگهداری می‌شود. دیکتاتور پیشین سودان هفته گذشته در جریان یک کودتای نظامی برکنار شد.

دو برادر رئیس جمهوری ساقط شده سودان به اتهام فساد مالی دستگیر شدند. عمر البشیر هم در زندانی فوق امنیتی نگهداری می‌شود

یکی از سخنگویان ارتش سودان که در حال حاضر حکومت را در دست گرفته دیروز چهارشنبه ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل) اعلام کرد که پس از گذشت حدود یک هفته از کودتای نظامی در این کشور، عبدالله و عباس البشیر، دو برادر عمر البشیر رئیس جمهوری سرنگون‌شده سودان، به اتهام فساد مالی بازداشت شده‌اند. به گفته این نماینده ارتش سودان، دستگیری برادران عمر البشیر بخشی از موج گسترده بازداشت اعضای رهبری رژیم گذشته در این کشور را تشکیل می‌دهد.

از دوشنبه گذشته خبرهایی تأییدنشده درباره دستگیری صدها تن از اعضای حزب رئیس‌جمهوری ساقط شده سودان، حزب کنگره ملی، منتشر شده بود. این خبرها تاکنون نیز هنوز به شکل رسمی تأیید نشده‌اند.

انتقال عمر البشیر به زندان فوق امنیتی

دیروز چهارشنبه رسانه‌ها گزارش دادند، عمر البشیر به زندان “کوبر” در خارطوم، پایتخت سودان، منتقل شده است که پیش‌تر دگراندیشان و منتقدان حکومت در آن نگهداری می‌شدند. طبق گزارش بسیاری از رسانه‌ها با استناد به اظهارات بستگان رئیس جمهوری سرنگون‌شده سودان، البشیر ۷۵ ساله اینک تحت تدابیر شدید امنیتی در سلولی انفرادی در این زندان نگهداری می‌شود.
گفته می‌شود که عمر البشیر در زندان کوبر در خارطوم نگهداری می‌شود

سران ارتش سودان اما کماکان در مورد محل نگهداری عمر البشیر سکوت کرده‌اند. رسانه‌ها پیش از این گزارش داده بودند که او در کاخ ریاست جمهوری واقع در خارطوم در حصر خانگی به سر می‌برد.

عمر البشیر در پی اعتراضات چندین ماهه مردمی و پس از آنکه ۳۰ سال بر اریکه قدرت تکیه زده بود، پنجشنبه گذشته (۲۲ فروردین) به دست ارتش سودان برکنار شد. سران ارتش اعلام کرده‌اند که شورایی نظامی وظایف دولت موقت و انتقالی این کشور را برای دو سال برعهده خواهد گرفت.

با وجود این اعتراضات مردم در خارطوم کماکان ادامه دارد. رهبران این حرکت‌های اعتراضی خواستار تشکیل سریع دولت غیرنظامی هستند. آنها همچنین خواستار محاکمه عمر البشیر هستند.

پناهندگی احتمالی در اوگاندا

هنوز روشن نیست چه سرنوشتی انتظار دیکتاتور پیشین سودان را می‌کشد. دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه حکم جلب او را به اتهام کشتار، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی در جریان جنگ داخلی در منطقه دارفور صادر کرده است. ارتش سودان اما هفته گذشته اعلام کرده بود که البشیر را به دیوان لاهه تحویل نمی‌دهد، بلکه او در سودان دادگاهی خواهد شد.

عمر البشیر، رئیس جمهوری ساقط شده سودان راهی زندان شد. هنوز روشن نیست که صاحبان جدید قدرت چه مسیر سیاسی جدیدی را در پیش می‌گیرند و چه برنامه‌ای برای آینده این کشور در نظر دارند. (
اپوزیسیون سودان خواستار انتقال کامل قدرت سیاسی به یک دولت غیرنظامی است

در پی سقوط دولت سودان، اپوزیسیون این کشور خواستار انتقال سریع و کامل قدرت سیاسی در این کشور به یک دولت غیرنظامی شده است. ژنرال‌هایی که پس از سقوط عمر البشیر زمام امور را برعهده گرفته‌اند، موافق این تغییر نیستند. (15.04.2019)
وزیر دفاع آلمان از سقوط عمر البشیر در سودان استقبال کرد

اورزولا فون در لاین، وزیر دفاع آلمان، از برکناری عمر البشیر از قدرت در سودان پس از سالیان طولانی استقبال کرد. ارتش سودان خبر از دستگیری عمر البشیر داد و اعلام کرد که قدرت را برای دو سال در دست خواهد گرفت. (
عمر البشیر کیست و چگونه ۳۰ سال بر سودان حکومت کرد؟

عمر البشیر یک افسر ارتش بود که در سال ۱۹۸۹ به کمک اسلام‌گرایان در سودان به قدرت رسید. او که از سوی دادگاه بین‌المللی به ارتکاب جنایت جنگی متهم شده، ۳۰ سال در سودان یکه‌تازی کرد. او اکنون با کودتای نظامیان برکنار شده است