حضور کمرنگ ایران در نشست بغداد و بی‌احترامی مجدد به اعراف دیپلماتیک

هیات‌های از پارلمان‌ها و نهادهای قانونگذاری کشورهای همسایه عراق، شامل پادشاهی عربی سعودی، سوریه، ترکیه، اردن و ایران برای برگزاری نشستی در بغداد گردهم آمدند.

برخلاف کشورهای حاضر در این نشست، ایران حضور کمرنگی داشت و علاء الدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی مجلس ایران، ریاست نمایندگی کشورش را بر عهده داشت.

بروجردی و هیات همراه بر خلاف دیگر هیات‌ها که مستقیما به بغداد آمدند، ابتدا به نجف رفته و پس از دیدار با اعضای ائتلاف سازندگی به ریاست هادی العامری و عمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح، از آنجا راهی بغداد شد. او پس از رسیدن به بغداد، در ساختمان پارلمان این کشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت، موضوعی که برخی آن را نقض پروتکل‌های مربوط به دیدارهای رسمی می‌دانند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به دلیل سیلاب گسترده‌ای که شهرهای زیادی از این کشور به ویژه اهواز و شهرهای پیرامون آن را درگیر کرده، از حضور در این نشست عذرخواهی کرد.

کریم ابوسودة، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق به العربیة گفت: «کشورهای همجوار باید به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارند و براساس اصول بین‌المللی رفتار کرده و منافع مشترک خود و عراق را در نظر بگیرند… سفر هیات ایران به نجف نقض اعراف دیپلماتیک است و همه هیات‌ها باید پروتکل‌های مربوطه را رعایت کنند.»

غیث التمیمی، رئیس مرکز مدیریت تکثرگرایی نیز توضیح داد که «ایران می‌خواست پیامی ناخشنودکننده به دیگر هیات‌ها ارسال کند که مفاد آن این است که نفوذ ایران در پارلمان عراق که نشانه حاکمیت ملی و نماینده ملت این کشور است، نیست بلکه نجف است و از این رو بروجردی در ابتدا به نجف رفت و سپس به بغداد آمد، گویی که می‌خواهد بگوید شیعیان سهم ما از عراق هستند و ما از درگاه شیعیان [به بغداد] آمدیم.»

التمیمی در ادامه گفت: «من به عنوان یک شیعه، این منطق را محکوم می‌کنم و مرجعیت نجف نیز وارد کردن تشیع در رویارویی‌های سیاسی با ایران را شدیدا محکوم می‌کند.»