تحولات ونزوئلا؛ کاراکاس شاهد درگیری بین هواداران گوایدو و مادورو است

در پی فراخوان خوان گوایدو، رهبر مخالفان نیکلاس مادورو، برای مرحله نهایی قیام علیه حکومت ونزوئلا، خیابان‌های کاراکاس شاهد درگیری‌های حامیان این دو رقیب سرسخت سیاسی شده است.

خوان گوایدو گفته است که موفق شده حمایت بخشی از ارتش را بدست آورد اما به گزارش‌ برخی خبرگزاری‌ها، تلاش وی در این مرحله تنها از حمایت نظامی محدودی برخوردار است.

با وجود این، خبرگزاری آسوشیتدپرس اقدام روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت خوان گوایدو را وخیم‌ترین چالش از آغاز حضور وی در صحنه سیاسی این کشور در برابر نیکلاس مادورو نامیده است.

خوان گوایدو ۳۵ ساله و رئیس مجمع ملی ونزوئلا چهار ماه پیش با این استدلال که دولت مرکزی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را دستکاری کرده است، خود را رئیس‌جمهوری دوران گذار نامید و بلافاصله از حمایت آمریکا برخوردار شد؛ ده‌ها کشور دیگر جهان نیز بعدا به حمایت از او برخاستند.

رخدادهای بامداد سه‌شنبه ونزوئلا در پی حضور خوان گوایدو با همراهی ده‌ها نیروی گارد ملی و چند خودروی زرهی در پایگاه هوایی کاراکاس آغاز شد؛ آقای گوایدو در پایگاه «کارلوتا» از سایر نیروهای نظامی و مردم کشورش خواست به تلاش نهایی سرنگونی حکومت مادورو بپیوندند و «کار را تمام کنند».

حضور لئوپلد لوپز، یک رهبر سیاسی محبوب و یکی از مهم‌ترین فعالان سیاسی ونزوئلا در کنار خوان گوایدو در این پایگاه باعث شگفتی بود زیرا آقای لوپز از پنج سال پیش، در پی بازداشت به دلیل رهبری دور پیشین ناآرامی‌ها، در ملا عام دیده نشده بود.

لئوپلد لوپز با بیان اینکه نیروهای وفادار به خوان گوایدو او را از بازداشت خانگی آزاد کردند، خطاب به مردم کشورش گفت باید از فرصت کنونی برای آمدن به خیابان و «همراهی سربازان میهن» استفاده کرد.
نیروهای وفادار به نیکلاس مادورو روز سه‌شنبه برای سرکوب اعتراض‌ها اقدام کرده‌ و از جمله یک خودروی نظامی آنها جمعی از مخالفان را زیر گرفت.‎
نیروهای وفادار به نیکلاس مادورو روز سه‌شنبه برای سرکوب اعتراض‌ها اقدام کرده‌ و از جمله یک خودروی نظامی آنها جمعی از مخالفان را زیر گرفت.‎

با وجود هماهنگی لوپز و گوایدو، و در حالی که بخشی از نظامیان از آن دو حمایت می‌کنند، نیروهای وفادار به نیکلاس مادورو برای سرکوب اعتراضات اقدام کرده‌ و از جمله یک خودروی نظامی آنها جمعی از مخالفان را زیر گرفت.‎

به گزارش آسوشیتدپرس، گروهی از جوانان که برخی از آن‌ها صورت خود را پوشانده بودند، در بزرگراه منتهی به «کارلوتا» در حومه شرقی یکی از مناطق مرفه پایتخت، با پرتاب سنگ و بطری‌های آتش‌زا، در صدد ورود به این پایگاه بودند و یکی از سربازان جوان نیز که به «عملیات آزادی» پیوسته بود، فریاد می‌زد «یا الان یا هیچ وقت».

نیکلاس مادورو که تلاش کرده خود را مسلط بر اوضاع نشان دهد، با تاکید بر این‌که با شماری از فرماندهان نظامی گفت‌وگو کرده، در صفحه توئیتر خود نوشت که اعصاب پولادین او با این رخدادها مختل نخواهد شد؛ وی مدعی شده که فرماندهان با او و «انقلاب سوسیالیستی» ونزوئلا اعلام بیعت مجدد کرده‌اند.

خورخه آریاسا، وزیر خارجه دولت مرکزی، نیز تاکید کرد که «راست‌گرایان افراطی در تلاش خود برای تسلط بر نیروهای نظامی، دوباره شکست خواهند خورد».

آقای آریاسا در گفت‌وگویی با آسوشیتدپرس مدعی شد که خوان گوایدو و حامیانش اقدام به تشویق خشونت کرده‌اند و «کودتا علیه دولت مستقیما در آمریکا برنامه‌ریزی شده است».

فدرینو لوپز، وزیر دفاع دولت مادورو، نیز با حضور در تلویزیون دولتی در حالی که شماری از فرماندهان ارشد نظامی او را همراهی می‌کردند، اقدام خوان گوایدو و طرفداران او را عملی «تروریستی» که پیشاپیش شکست خورده، نامید.

صدها طرفدار مسلح حکومت مرکزی نیز با حضور در کاخ ریاست جمهوری کاراکاس بر آمادگی خود برای حفظ بقای این نظام تاکید کردند.

با وجود «اطمینان» مقامات دولت سوسیالیستی به عدم تزلزل حکومت‌شان، گزارش‌ها از سایر شهرهای ونزوئلا حاکی است که هواداران خوان گوایدو با فراخوان وی به اعتراضات پیوسته‌اند هر چند که هنوز گزارش‌هایی از تسلط آنها بر ساختمان‌های مهم دولتی نرسیده است.