مایک پنس: روسیه، ایران و کوبا به بقای مادورو در قدرت کمک می‌کنند

مایک پنس

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید روسیه، ایران و کوبا به نیکلاس مادورو کمک می‌کنند تا قدرت را در ونزوئلا در دست خود نگه دارد. دیگر مقام‌های دولت ایالات متحده نیز اخیرا اتهام‌های مشابهی را به این سه کشور وارد کرده‌اند.

مایک پنس، در جریان سخنرانی در واشینگتن، در مورد ونزوئلا، ایران را متهم کرده‌است که در همکاری با دولت ونزوئلا، «پناهگاهی برای گروه‌های نیابتی تروریستی خود ایجاد کرده‌است».

پنس دولت کوبا را نیز متهم کرده است که «بیشتر» از هر عامل دیگری به حمایت از «حکومت فاسد مادورو» می‌پردازد.

معاون دونالد ترامپ می‌گوید روسیه به‌دنبال نفوذ و حفظ آن در قاره آمریکا است و ونزوئلا به وسیله‌ای برای پیشبرد این سیاست تبدیل شده‌است.

این نخستین بار نیست که مقام‌های دولت آمریکا اتهام‌هایی نظیر اظهارات آقای پنس را متوجه این سه کشور می‌کنند.

تنها چند روز پیش از سخنرانی پنس، وزیر خارجه آمریکا، مایک پومپئو، ایران، روسیه و کوبا خواسته بود که نیروهای خود را از ونزوئلا خارج کنند تا جنبش دمکراسی این کشور «رشد و نمو» کند.

پومپئو گفته بود مستشاران نظامی ایران و کوبا به شبه‌نظامیان ونزوئلایی که مخالفان را سرکوب می‌کنند، کمک می‌کنند، و روسیه و چین نیز سد راه «جنبش مردم‌سالاری» ونزوئلا شده‌اند.

نیکلاس مادورو، معاون هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری پیشین ونزوئلا، پنج سال است که قدرت را در کشورش در دست دارد و طی این سال‌ها ونزوئلا با بحران گسترده اقتصادی روبه‌رو شده و بارها صحنه اعتراضات ضد دولتی بوده‌است.

اعتراضات علیه مادورو در ماه‌های اخیر، پس از آن‌که پارلمان ونزوئلا، انتخابات تازه ریاست‌جمهوری را «غیرقانونی» و ریاست‌جمهوری مادورو را «نامشروع» دانست، وارد مرحله تازه‌ای شده‌است.

ایالات متحده و بیش از ۵۰ کشور دیگر خوان گوایدو، رئیس پارلمان، و از رهبران سرشناس مخالف مادورو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته و خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌‌اند.

مادورو از حمایت ایران، روسیه، ترکیه، کوبا و چند کشور دیگر برخوردار است.

ایران اتهام‌های آمریکا در مورد دخالت در اوضاع ونزوئلا را رد کرده‌است. وزارت خارجه ایران گفته آمریکا با فشارهای گسترده اقتصادی «می‌خواهد مردم ونزوئلا یا علیه دولت مشروع خود شورش کنند یا گرسنگی بکشند». روسیه نیز آمریکا را متهم کرده «قصد سرنگونی دولت مشروع» ونزوئلا را دارد.

شورای ملی ونزوئلا، که در کنترل مخالفان دولت است، در دی ماه سال پیش اعلام کرده بود ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو، به‌دلیل تخلفات و دست‌کاری‌های گسترده انتخاباتی، «غصبی» و «غیرقانونی» است.

علاوه بر ایالات متحده و بسیاری از کشورهای قاره آمریکا، اتحادیه اروپا نیز از قبول مشروعیت و قانونی‌بودن ریاست‌جمهوری مادورو خودداری کرده‌است.