پمپئو: مقامات ارشد عراق در باره تأمین امنیت نیر‌وهای آمریکایی در برابر تحرکات ایران اطمینان داده‌اند

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، سه‌شنبه ١٧ اردیبهشت/‌ ٧ مه در اقدامی غیرمنتظره‌، سفرش به آلمان را نیمه‌تمام گذاشت و عازم بغداد شد. وی گفته است که برای امنیت نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور، و مقابله با حملات احتمالی شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، به بغداد رفته است. وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر ۴ ساعته، با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و برهم صالح، رئیس جمهوری عراق گفتگو کرده است. او پس از ترک عراق به خبرنگاران همراه خود گفت که نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق، مسئولیت کشور خود در تأمین امنیت نیروها و مراکز آمریکایی در خاک این کشور را جدی تلقی کرده و در این‌باره به او اطمینان داده‌اند.

مایک پمپئو در حالی دیروز سه‌شنبه ٧ مه بطور ناگهانی به عراق سفر کرد که این روزها تنش بین ایران و آمریکا به نحو کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

وزرات دفاع آمریکا (پنتاگون)، روز سه‌شنبه اعلام کرد که «علایم روشن و جدیدی در اختیار دارد که نشان می‌دهند نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان وابسته به ایران، در منطقه در حال آماده‌سازی برای حملات احتمالی به نیروهای آمریکایی هستند».

مایک پمپئو در هنگام بازگشت از عراق به خبرنگاران همراه خود در این‌ باره تصریح کرد: ‌این حملات قریب‌الوقوع هستند؛ آنها حملاتی هستند که به سرعت اتفاق خواهند افتاد؛ ما از وجود آنها مطلع شدیم و برای جلوگیری از آنها هرگونه اقدامی را انجام می دهیم».

مایک پمپئو همچنین در این‌باره اظهار امیدواری کرد که «ایرانی‌ها پیش از حمله به منافع آمریکا، درباره عواقب این حمله عمیقاً فکر کنند».

خبر گزاری فرانسه بر اساس سایت خبری “اکسیوس” می‌نویسد: اسرائیل که یکی از حامیان آتشین منزوی کردن ایران در صحنه بین‌المللی است، اخیراً بر اساس یافته‌های سرویس‌های اطلاعاتی خود، به واشنگتن درباره احتمال طرح حمله به منافع آمریکا در منطقه و دیگر متحدان آمریکا از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی هشدار داده است.

نیروهای آمریکایی مستقر در عراق نیز از سوی برخی از منابع، به عنوان اهداف احتمالی حملات نیروهای ایرانی و شبه‌نظامی وابسته به ایران، اعلام شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از ناظران اقعیت چنین تهدیدی را بسیار اندک و غیرمحتمل دانسته و می‌گویند واشنگتن با طرح این موضوع تلاش می‌کند که فشارها بر تهران را افزایش دهد.

کاخ سفید یکشنبه گذشته ١۵ اردیبهشت/ ۵ مه اعلام کرد که در واکنش به «تحرکات و رفتار‌های نگران‌کننده ایران»، ناو هواپیمابر “یو اس‌ اس آبراهام لینکلن” همرا ه با یک یگان بمب‌افکن، از جمله چهار فروند بمب‌افکن استراتژیک “ب-۵۲ ” را به خلیج فارس فرستاده است.

تهران اعزام این ناو هواپیمابر به خلیج فارس را محکوم کرده و آن را «جنگ روانی آمریکا» علیه ایران توصیف کرده است. اما کاخ سفید واشنگتن، اعزام ناو گروه “آبراهام لینکلن” به خلیج فارس را به منزله ارسال یک پیام روشن و صریح به رژیم جمهوری اسلامی ایران می‌داند.

خبر گزاری فرانسه گزارش می‌دهد که با اعزام ناو هواپیمابر “آبراهام لینکلن” به خلیج فارس، واشنگتن می‌خواهد به تهران پیام دهد که «آمریکا به طور قاطعانه‌ای به هرگونه حمله به منافع ایالات متحده یا متحدانش پاسخ خواهد داد».

در ادامه تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت/ ۸ مه در نامه‌ای به کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای (برجام)، تصمیم دولت ایران را برای کاهش تعهداتش در قبال این توافق اعلام کرد. با این وجود، رئیس جمهوری اسلامی گفته است که ایران قصد ندارد از توافق اتمی و برجام خارج شود.