شورای امنیت خواستار پایبندی طرف‌های درگیر در لیبی به آتش‌بس و راه حل سیاسی شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد،شووای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه جمعه 10 ماه مه در بیانیه‌ای کوتاه و با لحنی معتدل خواستار بازگشت فوری کلیه طرف‌های درگیر در جنگ لیبی به میانجی‌گری سازمان ملل متحد و پایبندی به آتش‌بس در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد در این بیانیه افزود، کاهش تنش‌ها به تنهایی می‌تواند به موفقیت میانجی‌گری سازمان ملل متحد کمک‌ کند.

این بیانیه‌ اما به این‌که پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی بریتانیا برای چندین هفته‌ و به دلیل چند دستگی در میان اعضای شورای امنیت معطل مانده، اشاره‌ نکرد.

شورای امنیت همچنین ضمن اعلام مجدد حمایت خود از ماموریت غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی، تاکید کرد که صلح و ثبات در لیبی جز از طریق راه حل سیاسی محقق نخواهد شد.

به نظر می‌رسد پس از یک ماه از آغاز تلاش نیروهای ارتش ملی لیبی به فرماندهی ارتش خلیفه حفتر برای به کنترل درآوردن طرابلس، پایتخت این کشور، اوضاع لیبی در سطح نظامی و سیاسی همچنان بغرنج است.

بنا به منابع سازمان بهداشت جهانی، ادامه درگیری‌ها در لیبی میان نیروهای ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر و نیروهای وفادار به دولت وفاق به رهبری فایز السرّاج تاکنون منجر به کشته شدن 454 تن و زخمی شدن بیش از 2000 تن شده است.

و بنا به آمارهای سازمان ملل متحد این درگیری‌ها و بمباران‌ها منجر به آوارگی بیش از 55000 تن از مردم این کشور شده است.

شورای امنیت همچنین «نگرانی شدید خود از بی‌ثباتی در طرابلس و اوضاع انسانی رو به وخامت» را اعلام کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد که بسیاری از اعضای آن به طور متفاوتی از ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر حمایت می‌کنند در رسیدن به اجماع بر سر اتخاذ موضعی قاطعانه در‌باره لیبی ناکام ماند.

بنا به اظهارات مقامات دیپلماتیک، کشورهای ایالات متحده آمریکا، روسیه، و کویت طی جلسه رایزنی درباره این بیانیه مخالفت خود با یادآوری احترام به تحریم تسلیحاتی اعمال شده علیه لیبی از سوی سازمان ملل متحد را ابراز داشتند.