هشدار سفارت ایالات متحده در بغداد به شهروندان آمریکایی

سفارت ایالات متحده در بغداد به شهروندان این کشور در مورد «افزایش تنش‌ها» در عراق هشدار داده و بر «لزوم حفظ هوشیاری» تاکید کرده‌است.

این هشدار هم در وب‌سایت سفارت‌خانه و هم در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک منتشر شده‌است.

سفارت آمریکا در بغداد جزئیات مشخصی از ماهیت تهدیدها ارائه نکرده، اما از شهروندان ایالات متحده خواسته به عراق سفر نکنند و در صورت حضور در عراق از رفتن به جاهایی که به‌عنوان محل تجمع آمریکایی‌ها شناخته می‌شود، خودداری کنند.

این سفارت‌خانه‌ها همچنین از شهروندان آمریکایی خواسته‌است مراقبت رخدادهای اطراف خود باشند و کاری نکنند که توجه زیادی به آن‌ها جلب شود.

این هشدار در حالی منتشر شده که تنش‌ها بین آمریکا و ایران رو به فزونی گذاشته و در پیوند با همین موضوع وزیر خارجه آمریکا نیز اخیرا سفری غیرمنتظره به بغداد انجام داد.

مایک پومپئو، ۱۸ اردیبهشت در جریان دیدارهایی با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری عراق گفته بود سفر او «در پی تشدید تحرکات ایران» صورت گرفته و با مقام‌های عراقی در مورد تامین امنیت شهروندان و منافع ایالات متحده گفت‌وگو کرده‌است.

سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق خود دو روز پس از آن صورت گرفت که جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ اعلام کرد کشوررش برای این‌که پیام «روشنی» به تهران داده باشد، توان نظامی و تهاجمی خود در منطقه خاورمیانه را با اعزام ناوگروه و بمب‌افکن، افزایش می‌دهد.

مایک پومپئو، هفته پیش پس از دیدار با نخست‌وزیر عراق، در جمع خبرنگاران اظهار کرد گفت‌وگوهایی انجام شده تا بغداد «اطمینان دهد، آن‌ها قادر هستند اقدامات کافی برای حفاظت از آمریکایی‌ها را در کشورشان انجام دهند».

به گفته وزیر خارجه آمریکا از دیگر دلایل سفر او به عراق این بود که به مقام‌های عراقی اطلاعات کافی «در مورد افزایش تهدیدهایی که ما شاهد آن هستیم» ارائه شود.

اندکی بعد مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، گزارش‌ها درباره «تهدیدهای جدید ایران علیه نیروهای آمریکایی»، را «جعلی» خواند و گفت: «این ادعاها را همان کسانی مطرح کرده‌اند که برای راه‌اندازی جنگ عراق نیز کاری مشابه کرده بودند».

سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در توضیح اعزام ناوگروه و بمب‌افکن به خاورمیانه گفته است نشانه‌هایی در مورد «آماده‌شدن ایران و گروه‌های نیابتی آن برای حمله احتمالی» به نیروهای آمریکایی وجود داشت و «سنتکام» برای حفاظت از نیروها خواستار افزایش قوای نظامی شد.

وزیر خارجه ایران می‌گوید گروهی از سیاستمداران و سران نزدیک به رئیس‌جمهوری آمریکا، از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، و یا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تلاش هستند تا به تنش‌ها بین تهران و واشینگتن دامن بزنند و ترامپ را «برخلاف خواسته‌اش به سوی جنگ با ایران ببرند».

مایک پومپئو، گفته «ما به دنبال جنگ نیستیم. اما کارنامه چهل ساله ایران در کشتن آمریکایی‌ها، حمله به تاسیسات آمریکا و به گروگان گرفتن آمریکایی‌ها، دائما این نکته را به ما یادآوری می‌کند که باید از خودمان دفاع کنیم».