پمپئو در بغداد: به هر تهدیدی از سوی حشد شعبی پاسخ قاطع می‌دهیم

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه 15 می 2019 فاش کرد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در سفر اخیر خود به بغداد، به مقامات عراقی هشدار داد که آمریکا به هرگونه تهدیدی از سوی شبه‌نظامیان حشد شعبی پاسخی قاطع خواهد داد.

رویترز در ادامه گزارش کرد که پمپئو از مقامات عراقی خواسته، گروه‌های هوادار ایران که پایگاه‌های آمریکایی را تهدید می‌کنند، را مهار کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا فاش کرد که گروه‌های شبه‌نظامی تابع ایران، اقدام به استقرار موشک در نزدیکی پایگاه‌های آمریکا در عراق کرده‌اند.

پیش از این تعدادی از عشایر عراقی فاش کرده بودند که ایران در مناطق تحت سیطره حشد شعبی، موشک‌های بالستیک برای حمله به پایگاه‌های آمریکا مستقر کرده و «با کاملا نزدیک شدن زمان حمله آمریکا به ایران» احتمال می‌رود این مناطق از سوی آمریکا بمباران شوند.

رویترز به نقل از دو منبع امنیتی عراقی گزارش کرد سفر ناگهانی پمپئو به بغداد پس از آن صورت گرفت که داده‌های اطلاعاتی نشان داد گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران در نزدیکی پایگاه‌های آمریکا موشک مستقر کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا رهبران نظامی عالی‌تبه عراق را تهدید کرد اگر این گروه‌های شبه‌نظامی را که دایره نفوذ خود در عراق را افزایش می‌دهند، مهار نکنند، آمریکا به شدت واکنش نشان خواهد داد.

یک مقام عالی‌رتبه نظامی عراقی که در جریان جزئیات سفر پمپئو به بغداد بود، گفت: «پیام آمریکا روشن بود. آنها خواستار تضمین‌هایی بود که عراق قادر به منع این گروه‌ها از تهدید منافع آمریکا باشد… آنها گفتند در صورتی که آمریکا در خاک عراق مورد حمله قرار گیرد، برای دفاع از خود بدون نیاز به مجوز بغداد، واکنش نشان خواهد داد.»

منبع امنیتی دوم نیز گفت که آمریکایی‌ها تماس‌هایی را شنود کرده‌اند که نشان می‌دهد گروه‌های مسلح اقدام به بازنشر پیکارجویانشان در مناطق حساسیت‌برانگیز کرده‌اند و این موضوع واکنش آمریکایی‌ها را در پی داشت.