آژانس اطلاعات آلمان: ایران به دنبال ساخت اسلحه کشتارجمعی است

ایران بریفینگ / آژانس اطلاعات آلمان در ایالت بادن ووتنبرگ هفته گذشته افشا کرد که جمهوری اسلامی حرکت برای تأمین فنّاوری و علوم تولید تسلیحات کشتارجمعی را متوقف نکرده است.

بنا به اسناد اطلاعاتی که این سازمان بررسی کرده است دولت ایران دست به تلاش‌هایی برای کسب کالاها و علوم فن‌آوری زده‌ است که برای توسعه تسلیحات کشتارجمعی و برای تنظیم سامانه‌های آتشباری موشکی بکار برده می‌شوند.

آژانس اطلاعات دفتر دولتی حفاظت از قانون اساسی، تهدیدات دستور قانون اساسی دموکراتیک آلمان را مانیتور می‌کند و معادل اف.بی.آی [پلیس آگاهی آمریکا] و در سطح دولت عمل می‌کند.

مقامات ضد جاسوسی آلمان خبر داده‌اند فعالیت‌های غیرقانونی رژیم ایران در آلمان در بخش‌های کلاسیک جاسوسی متمرکز هستند و سیاست، اقتصاد، علوم، ارتش و صنایع زرادخانه را شامل می‌شوند.

در این گزارش بادن ووتنبرگ آمده است که مانیتور و مبارزه با تلاش‌های تکثیر کشتارجمعی نیز وظیفه ضداطلاعات هست. چندین شرکت فنّاوری و مهندسی در این ایالت جنوب غربی واقع‌شده‌اند.

شبکه خبری آمریکایی «فاکس نیوز» نیز با بررسی این گزارش خبر داد که به سندی اطلاعاتی از دفتر ایالت باواریای آلمان دست‌یافته که تاریخ آن به ماه میلادی جاری بازمی‌گردد. این سند به شکلی مفصل، فعالیت‌های تسلیحاتی سال گذشته ایران را شرح می‌دهد.

برپایه این گزارش، دفتر حمایت از قانون اساسی ایالت باواریا در این سند نوشته است: «ایران کشوری پرخطر است که سعی می‌کند ضمن توسعه سامانه تسلیحات سنتی خود، به تولید اسلحه کشتارجمعی نیز دست یابد».

برپایه گزارش اطلاعاتی آلمانی، اسلحه کشتارجمعی که ایران می‌خواهد به آن دست یابد «شامل اسلحه اتمی، بیولوژیکی و شیمیایی می‌شود» در خاتمه این گزارش هم‌چنین آمده است رژیم ایران کماکان به جاسوسی علیه ناراضیان ایرانی در آلمان ادامه داده است.

از سویی ریچارد گرینل سفیر آمریکا در آلمان روز سه‌شنبه ۲۸ مه به شبکه فاکس نیوز گفت: «ما می‌دانیم که نظام ایران به دنبال پول برای تأمین مالی فعالیت‌های خبیثانه خود است. از همین رو بسیار ضرورت دارد ایالات‌متحده با متحدان اروپایی برای جلوگیری از دست‌یابی این نظام به این اموال، تلاش مشترک کند».

گرینل ادامه داد: «از طرح‌های سری و اموال مشکوک استفاده خواهند کرد، ازاین‌رو باید چشمانمان را باز نگهداریم».

گزارش اطلاعاتی آلمانی همچنین نوشته است: «به‌منظور دست‌یابی به فنّاوری و قطعات لازم برای اسلحه، کشورهای ایران و کره شمالی تلاش می‌کنند با کشورهای دارای فنّاوری پیشرفته همچون آلمان، روابط تجاری برقرار کنند».

دستگاه جوش پرتور الکترونیکی

بنا بر گزارش ۳۳۵ صفحه‌ای، سال گذشته مأموران پلیس آلمان از ارسال دستگاه جوش پرتو الکترونیکی به ایران جلوگیری کردند.

این گزارش می‌افزاید: «تلاش‌های فراوانی برای مخفی نگاه‌داشتن نهاد دریافت‌کننده دستگاه در ایران صورت گرفت. ازاین‌رو از یک شرکت مالایی استفاده شد که مرکزش در باواریا است. مدیر این شرکت به اتهام تلاش برای فروش دستگاه به ایران و نقض قانون صادرات آلمان محکوم شد».

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که ایران اوایل ماه جاری تهدید به تعلیق تدریجی تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) و شدت بخشیدن به غنی‌سازی اورانیوم با غنای پایین کرده است و از سوی دیگر جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بارها اعلام کرده است ایران به دنبال «فتوای آیت‌الله خامنه‌ای» به دنبال سلاح کشتارجمعی نیست.