ورود کودکان اقلیت‌های مذهبی‌ به مهد کودک‌های ایران ممنوع شد

به گفته مقام بهزیستی، به کارگیری اقلیت‌های دینی تنها در آموزش‌های فوق برنامه مانند ورزش، نقاشی، سفال‌گری بلامانع است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان بهزیستی ایران ضمن تایید صدور بخشنامه‌ای درباره «محدودیت» کار اقلیت‌های مذهبی در مهدکودک‌ها، دلیل این ممنوعیت را لزوم انطباق آموزش‌ها با «ارزش‌های دینی» ذکر کرد.

مسعود آسیما روز دوشنبه ۱۳ خرداد در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که به دلیل انطباق فعالیت مهدهای کودک با «ارزش‌های دینی»، به کارگیری اقلیت‌های دینی برای «آموزش مستقیم محتوای آموزشی مصوب کودکان مجاز» نیست.

وی اضافه کرد: «با توجه به این که محتواهای آموزشی مهدهای کودک به طور عام و محتوای آموزشی دینی به طور خاص با بهره‌گیری از مبانی دین مبین اسلام تهیه و تدوین شده، ضروری است این مباحث در مهدهای کودک توسط مربیان آموزش دیده به اجرا درآید».

به گفته آقای آسیما، به کارگیری اقلیت‌های دینی تنها در آموزش‌های فوق برنامه مانند ورزش، نقاشی، سفال‌گری بلامانع است.

در تصویر منتشر شده از بخشنامه‌ دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی نیز تاکید شده که «به کارگیری پرسنل از اقلیت دینی تحت هر عنوان در مهدکودک، به غیر از مهدهای مخصوص اقلیت‌های دینی» ممنوع است.

در همین حال اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس، در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از این بخشنامه به‌شدت انتقاد کرد و آن را «اقدامی عجیب» و «صراحتاً مخالف با قوانین کشور بخصوص بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی» خواند.

بنابر همین گزارش، رئیس سازمان بهزیستی به آقای اختیاری وعده داده که «مشکل را برطرف می‌کند» اما «تاکنون اقدامی ملموس و مؤثر مبنی بر رفع این تبعیض غیرقانونی برداشته نشده است».

اقلیت‌های دینی در ایران با محدودیت‌های متعددی رو به رو هستند. زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان ایران که مذهب آنها در قانون اساسی به رسمیت شناخته‌ شده‌ است از داشتن سمت‌های بالای دولتی محروم هستند.

درباره اهل سنت نیز اگر چه به لحاظ قوانین، محدودیتی درباره انتصاب آنان به سمت‌هایی چون وزارت وجود ندارد اما به گفته برخی از نمایندگان سابق مجلس، فشارهای مراجع تقلید شیعه باعث منصوب نشدن وزیر و استاندار اهل سنت در دولت حسن روحانی شده است.

با این همه،‌ در دولت حسن روحانی، شماری از اهل سنت به برخی سمت‌های مدیریتی از جمله سفیر و مدیرکل انتخاب شده‌اند.

در این میان، بهائیان، دیگر گروه دینی اقلیت در ایران هستند که جمهوری اسلامی آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و حتی از حقوقی مانند تحصیل در دانشگاه و داشتن شغل‌های دولتی محرومند.