خامنه‌ای: ترامپ با مرد رندی زرنگ بازی می‌کن

د

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در سخنانی به مناسبت به مناسبت سی‌امین سالگرد درگذشت روح‌الله خمینی، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، سخنان اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه « ایران با همین رهبران کنونی هم می‌تواند به پیشرفت‌های بزرگی دست یابد» را «رندانه» و با هدف «تطمیع» تهران ارزیابی کرد و هشدار داد که «آمریکایی‌ها نزدیک نشوند.»

رهبر ایران در این باره گفت: «دشمن گاهی تهدید می‌کند و گاهی تطمیع، مثل همین مردِ رندیِ اخیر رئیس‌جمهور آمریکا که گفته ایران با همین رهبران کنونی هم می‌تواند به پیشرفت‌های بزرگی برسد. معنایش این است که قصد براندازی شما را نداریم. این زرنگ بازی سیاسی است.»

او در ادامه اضافه کرد: «البته این حرف درست است. اگر واقعا مسئولان کنونی ایران شبانه‌روز مجاهدت و همدلی کنند، قطعا پیشرفت‌های بیشتری نصیب خواهد شد. اما شرط این است که آمریکایی‌ها نزدیک نیایند. آمریکایی‌ها هر جا که نزدیک شدند برادرکشی شد. آنها قدم‌شان نامبارک است.»

خامنه‌ای به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا طی سفر اخیرش به ژاپن اشاره دارد که در اوج تهدیدهای دوجانبه و شدت یافتن بحران میان واشینگتن و تهران گفت که آمریکا در صدد تغییر رزیم ایران نیست و «ایران شانس این را دارد که با همین رهبری کشوری بزرگ باشد.»

گویا علی خامنه‌ای سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا را به عنوان نوعی عقب‌نشینی آمریکا در برابر ایران تلقی کرده، ضمن تاکید در سخنان امروزش بر «مقاومت» و گفت که منظورش از مقاومت «رسیدن به نقطه بازدارندگی است… تا دشمن از تعرض به ملت ایران در همه زمینه‌ها منصرف شود..»

خامنه‌ای مدعی شد که کشورش در بخش نظامی تا حدود زیادی به بازدارندگی در زمینه برنامه موشکی رسیده است و افزود: «در بخش نظامی تا حدود زیادی به این بازدارندگی رسیده‌ایم. به همین خاطر روی موشکی ایران اصرار می‌کنند و می‌خواهند کشور را از آن محروم سازند که البته هرگز نخواهند توانست.»

از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه 4 ژوئن گفت که واشینگتن عزم خود را برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به اسلحه اتمی و مقابله با «اقدامات تروریستی» این کشور، جزم کرده‌‌اند.

این سخنان در کنفرانس خبری مشترک ترامپ با ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا در لندن بیان شد.

ترامپ گفت: «آمریکا به همراه بریتانیایی‌های به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است».

تنش میان ایران و آمریکا از زمان خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای در ماه مه 2018 رو به شدت گذاشت. این توافق سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان امضا شد. برپایه این توافق در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اما این توافق را که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما منعقد شده بود، «ضعیف» می‌داند و خواستار مذاکره بر سر توافقی تازه است. از این رو دستور خروج از توافق و از سرگیری تحریم‌های ایران را صادر کرد.

تنش میان دو طرف اخیرا پس از آن شدت گرفت که وزارت دفاع آمریکا، ارسال ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و تعدادی بمب‌افکن را به منظور مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران علیه نیروها یا منافع ایالات متحده و متحدانش، اعلام کرد.