پمپئو: ا یران به عنوان بزرگترین حامی «تروریسم» در جهان، دیپلماسی را رد کرد


آ

مایک پمپئو با صدور بیانیه مطبوعاتی در عصر شنبه 22 ژوئن 2019، اعلام کرد که ایران دیپلماسی اخیر و تاریخی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن را رد کرد، به نفتکش ژاپنی در خلیج عمان حمله و یک هواپیمای آمریکایی را در حریم هوایی بین المللی سرنگون کرد.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه مطبوعاتی خود با تکذیب خبر برخی خبرگزاری‌ها، افزود: «نخست آنکه رئیس جمهور ترامپ از طریق عمان هیچ پیامی را برای گفت وگو با ایران ارسال نکرد. ما موضع خود را به طور کامل روشن کرده‌ایم و مایلیم در وقت درست، تعامل داشته باشیم.»

او با اشاره به رد دیپلماسی اخیر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و حمله به نفتکش ژاپنی در خلیج عمان و سرنگونی یک هواپیمای آمریکایی در حریم هوایی بین المللی توسط ایران بیان کرد: «هرگاه ایران از خشونت دست بردارد و دیپلماسی ما را با دیپلماسی پاسخ دهد، می‌داند که چگونه به ما دسترسی دارد. تا آن زمان، انزوای دیپلماتیک و کارزار فشار حداکثری علیه رژیم، شدت خواهد یافت.»

وزیر خارجه آمریکا به نقشه دست نویس منتشر شده در توئیتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد و آن را سندی بر فقدان واقعیت دانست که از نظر او اعتبار ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، پمپئو با اشاره به حمله موشکی به یکی از پهپادهای آمریکا که ناموفق بود، گفت: «این حمله دومین بار است که ایران در هفته‌های اخیر یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را هدف قرار داده است.»

وزیر خارجه آمریکا بر عدم خروج نیروهای خود از پایگاه هوایی بلد عراق تاکید کرد و اعلام کرد که تحت رهبری رئیس جمهوری ترامپ، آمریکا برای حمایت از متحدان و شرکای منطقه‌ای خود بیش از گذشته متعهد است.

یحیی رسول، سخنگوی اطلاع‌رسانی نظامی عراق نیز در واکنش به اخبار منتشر شده درباره خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بلد در شمال بغداد گفت که چنین خبری صحت ندارد.

پمپئو حضور آمریکا در خاورمیانه را برای صلح و ثبات این منطقه دانست و حمله به پهباد آمریکایی توسط ایران که روز پنج شنبه گذشته اتفاق افتاد را بی پروایانه توصیف کرد.

او جلوگیری از تهدید آمریکا و منافع آن را از سوی ایران به عنوان بزرگترین حامی «تروریسم» در جهان، علت تصمیم‌های دولت ترامپ عنوان کرد.

گفتنی است، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به تازگی به تهران سفر کرد و ایران را به مذاکره با آمریکا دعوت کرد، علی خامنه ای رهبر ایران این دعوت را رد کرد«.

دونالد ترامپ، در واکنش به این سفر اعلام کرد که هنوز برای توافق زود است و نه تهران و نه واشنگتن آماده چنین توافقی نیستند.

همزمان با حضور آبه در تهران به نفتکش‌های ژاپن در دریای عمان حمله شد، آمریکا انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفت اما جمهوری اسلامی هر گونه نقش داشتن در این حادثه را انکار کرد.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا در روزهای اخیر پس از سرنگونی پهباد آمریکایی توسط نیروی سپاه به اوج خود رسید. ایران با نمایش لاشه این پهباد مدعی است به حریم هوایی این کشور تجاوز شده اما آمریکا تاکید می‌کند پهباد بر فراز آب‌های بین‌المللی پرواز می‌کرد.