ترامپ: همه جهان سپاسگذار تلاش‌های سعودی برای مبارزه با تروریسم است


آ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد پادشاهی عربی سعودی بر نقش این کشور در مبارزه با تروریسم تاکید کرده و گفت که همه جهان سپاسگذار تلاش‌های سعودی برای مبارزه با تروریسم است.

ترامپ در آغاز دیدار با ولی‌عهد سعودی در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در اوزاکای ژاپن به او گفت: «همه جهان سپاسگذار تلاش‌های سعودی برای مبارزه با تروریسم است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «تلاش قابل توجهی در این زمینه انجام دادید… همه پول‌هایی که به گروه‌هایی که دوستشان نداریم ارسال می‌شد، متوقف شد. من بسیار قدردان این موضوع هستم. همه جهان آنچه سعودی در زمینه مبارزه با تروریسم و تامین‌کنندگان مالی آن انجام داد را ارج می‌نهد.»

در بیانیه‌ای که پس از این دیدار از سوی کاخ سفید صادر کرد بر نقش پادشاهی عربی سعودی در استمرار ثابت خاورمیانه تاکید شد.

پادشاهی عربی سعودی سال‌هاست همه تلاش خود را صرف مبارزه با تروریسم و پیگرد تامین‌کنندگان مالی آن کرده است. در ماه می 2017 نشست کشورهای اسلامی که در ریاض برگزار شد از همکاری نزدیک رهبران کشورهای عربی، اسلامی و ایالات متحده آمریکا برای مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی خبر داد.

در 18 می 2017 نیز در خاتمه نشست ریاض، مرکز بین‌المللی مبارزه با تروریسم افتتاح شد. عادل‌الجبیر، وزیر امور خارجه وقت سعودی و وزیر مشاور فعلی در امور خارجه گفت: «ما [سعودی] پس از ارتش ایالات متحده آمریکا، ارتش دوم در زمینه مبارزه با تروریسم هستیم. ما تروریست‌ها و آنها که تروریست‌ها را تامین مالی می‌کنند و آنها که دست به عملیات [تروریستی] می‌زنند را تحت تعقیب قرار داده و علیه آنها عملیات کردیم.»

ولی‌عهد و وزیر دفاع پادشاهی عربی سعودی نیز بارها در دیدارها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش بر مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی تاکید کرده است.