وال‌ستریت ژورنال: حمله به تاسیسات نفت سعودی از عراق انجام شده نه از یمن

روزنامه وال‌ستریت ژورنال روز جمعه 28 ژوئن 2019 گزارش کرد که مسئولان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند حمله ماه می به تاسیسات نفتی پادشاهی عربی سعودی که با هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد، نه از یمن، که از عراق انجام شده و این موضوع واشنگتن را بر آن داشت که از مسئولان عراقی درخواست اطلاعات بیشتری بکند.

این روزنامه گزارش کرد چند مقام آمریکایی که به داده‌های اطلاعاتی درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیسات نفتی سعودی دسترسی دارند، گفتند که این حملات از جنوب عراق و احتمالا از سوی گروه‌های هوادار و تحت حمایت ایران انجام شده باشد.

سعودی توانست تنها دو روز پس از این حملات خطوط نفتی خود را بازسازی و انتقال نفت از آنها را از سر بگیرد. در حملات ماه می، خط انتقال “شرق به غرب” که نفت میادن نفتی الشرقیه را به بندر ینبع در ساحل غربی سعودی منتقل می‌کند، مورد هجوم قرار گرفت. این خط لوله روزانه 5 میلیون بشکه نفت منتقل می‌کند.

سخنگوی نهاد امنیت عمومی سعودی در آن زمان اعلام کرد که دو ایستگاه تقویت فشار شرکت آرامکو در استان الدوادمی و استان عفیف در منطقه الریاض مورد هدف قرار گرفته‌اند.

چند روز پس از حملات 13 می 2019، محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهوری پیشین ایران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، دلیل این حملات به تاسیسات نفتی سعودی را، تلاش ایالات متحده برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عنوان کرد.