فساد در قوه قضائیه به روایت رضا گلپور


نام لاریجانی هم با پرونده «کلاک» که یکی از بزرگ‌ترین زمین‌خواری‌ها در تاریخ ایران به‌شمار می‌آید٬ پیوند خورده است و تلاش‌ها برای بررسی پرونده وی در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه مانده است.
رضا گلپور در بخش‌های دیگری از فایل صوتی خود به برخورد‌های خشن با وی در زندان اوین اشاره کرده٬ نام برخی از هم‌بندی‌های خود را آورده و از رئیسی خواسته به پرونده این افراد نیز رسیدگی کند.
جمعه, 5 ژوئیه 2019
بهنام قلی‌پور

شش فایل صوتی رضا گلپور سرشار از اطلاعات قابل پیگیری و قابل اعتنا درباره فساد در قوه قضائیه دوران صادق لاریجانی است.

گلپور نویسنده‌ای نزدیک به جریان‌های امنیتی محافظه‌کاران محسوب می‌شد. او از همکاران سایت «عماریون»، منتسب به «حزب‌الله» بود و در کتاب جنجالی خود به نام «شنود اشباح»، اتهامات سنگینی مثل «جاسوسی» را متوجه اصلاح‌طلبان کرده است. اما سال ۱۳۹۵ یک باره خبر بازداشت او منتشر و به «همکاری با دول متخاصم»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبری» و «نگه‎داری فشنگ جنگی» متهم و به بیش از ۲۸ سال حبس قطعی محکوم شد.

فایل‌های صوتی گلپور چند روز پیش از سوی «شهرزاد میرقلی‌خان»، بازرس سابق صداوسیما در دوران ریاست «محمد سرافراز» منتشر شده است. او در این فایل‌های صوتی، «ابراهیم رئیسی»، ریيس قوه قضاییه را خطاب قرار داده و با نام بردن از برخی افراد، مقام‌ها و نهاد‌ها، گفته است آن‎ها به فساد مالی و اخلاقی آلوده شده‌‌اند و باید با آن‌ها برخورد شود. در گزارش اول از این فایل صوتی به ادعاهای گلپور درباره سازمان اطلاعات سپاه پرداختیم. در این گزارش به دو موضوع فساد قوه قضائیه و شکنجه‌های او در زندان که در فایل‌های صوتی مطرح شده،می‌پردازیم

برخی از مصادیقی که گلپور در این فایل‌های صوتی مطرح می‌کند پیش‌تر در برخی رسانه‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم به آنها پرداخته شده است٬ اما گلپور با صراحت و شفافیت بیشتری درباره آن‌ها سخن گفته است.

سه راس فساد در قوه قضائیه

صادق لاریجانی (رئیس سابق قوه قضائیه)٬ عباس جعفری دولت‌‌آبادی (دادستان عمومی و انقلاب سابق تهران) و علی‌اکبر اتباعی‌ طبری (معاون اجرایی باریجانی در زمان ریاست قوه قضائیه) سه مقام بلند‌پایه سابق قوه قضائیه هستند که رضا گلپور در تازه‌ترین فایل‌های صوتی خود از زندان اوین آن‌ها را متهم به فساد مالی کرده است.

گلپور گفته صادق لاریجانی زمانی که رئیس قوه قضائیه بود برخلاف دستور علی خامنه‌ای به برادران نجفی امتیاز‌های ویژه‌ای در «کلاک» از مناطق خوش آب و هوای تهران داده است.

مالک شهرک کلاک٬ برادران نجفی (مهدی٬ محسن و قاسم) هستند که مالکیت شرکت فرساشیمی را نیز بر عهده دارد.

آن‌ها همچنین مالک پتروشیمی باختر و سهامدار شیمی پوشینه و صنایع نخ پوشینه (مهدی نجفی)٬ نساجی رازی ابهر٬ صنایع پلاستیک پوشینه (محسن نجفی)٬ شرکت کاوش صنعت سپید و ده‌ها شرکت ریز و درشت به شمار می‌روند.

در برخی از رسانه‌ها از فساد و زد و بند‌های اقتصادی آنها با برخی مراکز قدرت و ثروت گزارش‌‌هایی منتشر شده است.

نام لاریجانی هم با پرونده «کلاک» که یکی از بزرگ‌ترین زمین‌خواری‌ها در تاریخ ایران به‌شمار می‌آید٬ پیوند خورده است و تلاش‌ها برای بررسی پرونده وی در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

گلپور هم‌چون گروهی از جوانان موسوم به «عدالت‌خواهان» از ابراهیم رئیسی خواسته به تخلفات کلان لاریجانی در این زمینه رسیدگی کند.

نویسنده کتاب «شنود اشباح» همچنین از فردی به نام رسول دانیال‌زاده سخن به میان آورده که به سلطان فولاد در ایران مشهور است.

نام رسول دانیال‌زاده در اخبار مرتبط با زندانی شدن حسین فریدون، برادر حسن روحانی نیز مطرح شده بود.

گفته می‌شد ارتباط با رسول دانیال‌زاده که به دلیل بیش از دو هزار میلیارد تومان بدهکاری به بانک‌ها بازداشت شده، از جمله اتهامات حسین فریدون اعلام شده است.

گلپور گفته دانیال‌زاده را در زندان اوین دیده و او هم درباره روابط اقتصادی‌ خود با حسین طائب٬ صادق لاریجانی٬ عباس جعفری دولت‌آبادی و علی‌اکبر اتباعی طبری حرف‌هایی زده است.

گلپور به نقل از دانیال‌زاده که در زندان دچار سکته شده و شرایط جسمی مناسبی ندارد٬ چنین می‌گوید که سلطان فولاد ایران در ساخت و ساز‌های صادق لاریجانی در قم با رئیس سابق قوه قضائیه همکاری داشته است.

دانیال‌زاده همچنین به گلپور گفته به ساخت و ساز‌های عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان وقت تهران در محدوده میدان هفت‌ تیر کمک کرده و آهن‌آلات آن‌ها را تامین کرده است.

نام علی‌اکبر طبری٬ معاون اجرایی لاریجانی در قوه قضائیه نیز در گفتگوی گلپور با دانیال‌زاده مطرح شده و او هم گفته تنها در یک مورد آپارتمانی به مساحت هزار و ۱۰۰ متر به طبری داده است.

ساخت سه برچ مریم٬ فلورا و روما و اعطای بخشی از واحد‌های آن به جعفری‌ دولت آبادی و اتباعی طبری از دیگر مسائل مطرح شده در این فایل‌های صوتی است.

علیرضا زاکانی٬ نماینده سابق مجلس نخستین فردی بود که از فساد اتباعی طبری سخن به میان آورد و گفته بود که این فرد دست‌کم دو رئیس قوه قضائیه را بیچاره کرده است.

پس از مدتی اعلام شد که این فرد به همراه لاریجانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته که دفتر لاریجانی با انتشار بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد و به منتقدان اتباعی طبری تاخت و آنها را تهدید به شکایت کرد.

بازداشت و شکنجه گلپور

رضا گلپور در بخش‌های دیگری از این فایل‌های صوتی به تشریح شکنجه و بلاهایی پرداخته که در زندان بر سرش آمده است.

گلپور می‌گوید تنها ۲۷ ماه در بند دو الف سپاه بازداشت موقت بوده٬ در ملاقات با خانواده‌اش محدویت‌های فراوان دارد و در یک دوره‌ای به خاطر محدودیت‌های بهداشتی هم دچار بیماری‌ سخت شده است.

او افزوده حسین طائب٬ رئیس سازمان اطلاعات سپاه برایش پرونده سازی کرده و در برگه‌های سری از قوه قضائیه درخواست اعدامش را داشته است.

گلپور از تحت تاثیر بودن قوه قضائیه در رابطه با ضابطین سازمان اطلاعات سپاه در پرونده‌ها انتقاد کرده و از رئیسی خواسته که به این مساله رسیدگی کند.

نویسنده «شنود اشباح» در بخش دیگری از این فایل‌های صوتی خود به نصب شنود در اتاق خواب٬ حمام و دستشویی منزل خود از سوی سازمان اطلاعات سپاه اشاره کرده و گفته که تمام این اقدامات غیرقانونی و بدون مجوزز صورت گرفته است.

گلپور گفته حسین طائب از همسر آمریکایی وی به نام كريستين لين ديلی هم تصاویر خصوصی گرفته و در پرونده قرار داده و در بازجویی‌ها علیه وی استفاده کرده است.

رضا گلپور از سوی سازمان اطلاعات سپاه به ارائه اطلاعات موقعیت نیرو‌های نظامی افغان در خان‌طومان سوریه از طریق همسرش به موساد متهم شده است.

گلپور در این‌باره می‌‌گوید چنین اتهامی را قبول نکرده٬ اما در بازجویی‌ها به وی اتهام دیگری مبنی بر اینکه همسرانش را در اختیار فرماندهان سپاه قرار می‌داده تا از آنها اطلاعات کسب کند٬ زده شده است.

كريستين لين ديلی شهروند آمریکا همسر سوم رضا گلپور است که ازدواج آنها سال ۲۰۰۹ ثبت شده است.

خانم ديلی سال‌ها همکار نشریه دیلی‌استار لبنان و فارین پالیسی بوده و چند سالی هم در ایران فعالیت خبرنگاری داشته است.

خبرگزاری فارس سال ۱۳۷۸ طی مراسم از وی تقدیر به عمل آورده بود که تنها یک تصویر از این مراسم موجود است که حمید‌رضا مقدم‌فر٬ رئیس وقت خبرگزاری فارس در آن دیده می‌شود.

گلپور درباره مقدم‌فر هم گفته او از معاونین داخلی سازمان اطلاعات سپاه بود و با نام مستعار ناصری فعالیت می‌کرده و برای مدتی هم رئیس خبرگزاری فارس شده بود.

گلپور همچنین به نام مجید قلی‌زاده به عنوان قائم‌مقام مقدم‌فر در سازمان اطلاعات سپاه اشاره کرده و می‌گوید که قلی‌زاده خواهرزاده دکتر حسن غفوری‌فرد است.

حسن غفوری‌فرد٬ دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران، عضو سابق شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

مجید قلی‌زاده در حال حاضر مدیر خبرگزاری تسنیم است. گلپور از این خبرگزاری به همراه خبرگزاری فارس و سایت مشرق‌نیوز به عنوان سه بازوی رسانه‌ای سازمان اطلاعات سپاه نام برده است.

رضا گلپور در بخش‌های دیگری از فایل صوتی خود به برخورد‌های خشن با وی در زندان اوین اشاره کرده٬ نام برخی از هم‌بندی‌های خود را آورده و از رئیسی خواسته به پرونده این افراد نیز رسیدگی کند.

گلپور همچنین پرسش‌های دیگری درباره برخی پرونده‌های کلان اقتصادی مطرح کرده که نام فرماندهان سپاه و مقام‌های قوه قضائیه در آن‌ها دیده می‌شود و از رئیس جدید قوه قضائیه خواستار پیگیری این فساد‌ها شده است.