عضو مجلس نمایندگان ایران: می‌خواهند دایره تنش را از آمریکا به بریتانیا بکشانند



آ

مجلس ایران

محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نمایدگان ایران شنبه 6 ژوئیه 2019 در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، در واکنش به توقیف نفت‌کش ایرانی از سوی بریتانیا گفت، بریتانیا اشتباه بزرگی را مرتکب شده و فریب آمریکا را خورده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد ابراهیم رضایی گفت، آمریکا می‌خواهد دایره تنش را به بریتانیا بکشاند.

او گفت: «انگلیسی‌ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند و فریب آمریکا را خوردند. به این دلیل که خود آمریکایی‌ها جرأت نمی‌کردند چنین رفتاری داشته باشند، این ماموریت را به انگلیسی‌ها دادند، آن هم به بهانه اینکه دایره تنش بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا را به کشورهای دیگر هم بکشانند».

او در ادامه تاکید کرد: «آمریکایی‌ها قطعا می‌دانند هرکس به حقوق ملت ما و به حقوق جمهوری اسلامی ایران تعدی کند، حتما مجازات می‌شود و هزینه آن را پرداخت می‌کند، به همین خاطر بود که انگلیسی‌ها را فریب دادند تا اقدام احمقانه‌ای را انجام دهند. جمهوری اسلامی هم قطعا اقدام به تنبیه انگلیسی‌ها می‌کند و یک هزینه جدی به انگلیس تحمیل خواهد کرد».

وی در پاسخ به این سوال که چرا اروپایی‌ها که خود بر کاهش تنش‌ها تاکید دارند این روزها فشار بر نفتکش‌های ما را افزایش داده‌اند؟، گفت:‌ «این‌ها عمده تلاششان بر این بود که در آن سیاست فشار حداکثری فروش نفت ما را به صفر برسانند و در این راستا خیلی تلاش کردند. خیلی هم سیستم‌های جاسوسی و عناصر خائن در داخل با آن‌ها همراهی شد و شبکه‌های بین‌المللی را با خود همراه کردند و فکر می‌کردند که همه راه‌ها بسته شده اما دیدند که جمهوری اسلامی به راحتی در حال فروش نفت خود است و اقدام به دور زدن تحریم‌ها کرده است».

این ادعاهای عضو مجلس ایران در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی چندی قبل اعلام کرد که تولید روزانه نفت ایران در ماه مه با 219 هزار کاهش به 2.4 میلیون بشکه رسیده که پایین‌ترین میزان از اواخر دهه 80 میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

خوسه بوریل، وزیر امور خارجه اسپانیا، روز پنج‌شنبه 4 ژوئیه 2019 اعلام کرده بود که توقیف یک نفت‌کش ایران که در حال گذر از تنگه جبل‌الطارق بود و گمان می‌رفت علیرغم تحریم‌ها در حال انتقال نفت به سوریه است، به درخواست ایالات متحده آمریکا انجام شد اما سخنگوی دادستانی جبل‌الطارق شنبه 6 ژوئیه اعلام کرد که آمریکا در توقیف این نفت‌کش هیچ نقشی نداشته است.

روزنامه «جبل‌طارق کرونیکل» به نقل از مایکل لاماس، دادستان جبل‌الطارق گزارش کرد که دادگاه عالی این منطقه در جلسه‌ای که روز جمعه منعقد کرد با استمرار توقیف نفت‌کش ایرانی تا 19 ژوئیه موافقت کرد.

مقامات جبل‌الطارق که بخشی از خاک بریتانیا به شمار می‌رود، تحقیقات خود را درباره مبداء و مقصد نفت‌کش «گریس 1» آغاز کرده‌اند. به گفته دولت محلی، این نفت‌کش در حال حاضر در ساحل شرقی جبل‌الطارق پهلو گرفته و کاپیتان و دیگر افراد کشتی به عنوان شاهد تحت بازجویی قرار دارند.

از سوی دیگر مقامات جبل‌الطارق تاکید کردند که این نفت‌کش تنها به این گمان که تحریم‌ها را نقض کرده و به مقصد سوریه نفت حمل می‌کند، توقیف شده و این تصمیم را دولت جبل‌الطارق اتخاذ کرده و هیچ دستوری از کشور دیگری دریافت نکرده است.