برنامه آمریکا برای ایجاد ائتلاف محافظت از دریانوردی در تنگه‌های هرمز و باب‌المندب

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک آمریکا سه‌شنبه 9 ژوئیه از تلاش و برنامه‌ریزی ایالات متحده برای ایجاد ائتلاف نظامی بین‌المللی برای محافظت از دریانوردی در تنگه‌های هرمز و باب المندب و به ویژه آب‌های راهبردی در مقابل هر کدام از ایران و یمن پرده برداشت، جایی که واشینگتن ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت‌اش را به انجام حملاتی در این مناطق متهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ژنرال دانفورد رئیس ستاد مشترک آمریکا در این‌باره افزود: «هم‌اکنون در حال رایزنی با تعدادی از کشورها هستیم تا امکان تشکیل ائتلافی برای تضمین دریانوردی در هر کدام از تنگه‌های هرمز و باب المندب را مشخص کنیم».

این مقام نظامی آمریکایی در ادامه افزود: «به همین منظور اعتقاد دارم که احتمالا طی دو هفته پیش‌رو کشورهایی که دارای اراده سیاسی برای حمایت از این طرح هستند را مشخص کنیم و پس از آن به طور مستقیم با ارتش‌ها کار خواهیم کرد تا امکانات مشخصی که این طرح را حمایت می‌کنند را شناسایی کنیم».

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران ایران سه‌شنبه به نقل از یکی از فرماندهان سپاه نوشت که پایگاه‌های ایالات متحده در منطقه و ناوهای هواپیمابرش در خلیج در تیررس موشک‌های ایران قرار دارند.

حسین نژاد، یکی از فرماندهان سپاه ایران همزمان با تشدید تنش‌های فزاینده میان تهران و واشینگتن گفت: «پایگاه‌های آمریکا در تیررس موشک‌های ما قرار دارند.. اگر مرتکب اشتباه شوند، موشک‌های ما ناوهای هواپیمابر آنها را نابود خواهد کرد.. آمریکایی‌ها خیلی خوب از عواقب هر گونه رویارویی نظامی با ایران آگاهند».