دستورالعمل جدید قوه قضائیه: پیوند عضو از اعدامیان مشابه کار نازی ها در زمان هیتلر

در ایران در اوایل انقلاب روزگاری خون محکومان به اعدام را چند دقیقه قبل از اعدام از بدنشان خارج می کردند و سپس آنها را اعدام می کردند. در زمان هیتلر روزگاری بر روی بدن زندانیان و اعضای بدنشان تحقیقات پزشکی و آزمایش داروهای پزشگی انجام می دادند. اکنون با تعیین دستورالعمل رئیس قوه قضائیه، رئیسی کار به پیوند اعضا بدن زندانیان رسیده است. می خواهند اعضا بدن زندانیان را به دیگر افراد پیوند بزنند.
این موضوع به اعتراض پزشکان انجامیده و پزشکان زیر بار پیوند عضو از اعدامیان نمی‌روند، این کاری است مشابه نازی های آلمان هیتلری، با زور از اعدامی امضا میگیرند و اعضا بدن آنها را به اقوام و آشنایان حکومتی ها پیوند می زند. کاری ندارد که با زور و تهدید و کتک و شکنجه در زندانها از زندانی امضا گرفت و بعد گفت آنها داوطلبانه این کار را کرده اند!
علی جعفریان٬ رییس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی٬ گفت که پزشکان حاضر به انجام پیوند اعضای محکومان به اعدام نخواهند شد.
علی جعفریان افزود: «وقتی موضوع اهدا مطرح است، فرد حتی برای بعد از مرگش موافقت می‌کند که اعضایش را اهدا کند، کارت اهدای عضو دریافت می‌کند و خودش مایل به اهدای عضو است، اما فرد اعدامی اصلا چنین شرایطی ندارد و معنای تمایل برای او معلوم نیست.»
او چنین کاری را خلاف اخلاق پزشکی دانسته است.
پیش از این دکتر ایرج فاضل، رییس جامعه جراحان در ایران، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی به زمینه‌سازی قانونی برای پیوند اعضای اعدامیان اعتراض کرده است.
متاسفانه در این مورد جمهوری اسلامی سابقه بدی دارد.