پومپئو: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی جواب داده است

مایک پومپئو با دفاع مجدد از خروج دولت ترامپ از توافق شکل‌گرفته در دوره باراک اوباما می‌‌گوید آن توافق و رفع تحریم‌های ناشی از آن «اشتباهی بنیادین» بود.
وزیر خارجه ایالات متحده بار دیگر با دفاع از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق اتمی با ایران، می‌گوید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی «موثر بوده است».

مایک پومپئو ۲۴ تیر ماه در مصاحبه‌ای با برنامه رادیویی شان هنتی، گفته جمهوری اسلامی «مهم‌ترین نیروی ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه است».

آقای پومپئو با دفاع مجدد از خروج دولت ترامپ از توافق شکل‌گرفته در دوره باراک اوباما می‌‌گوید آن توافق و رفع تحریم‌های ناشی از آن «اشتباهی بنیادین» بود: «به ایران ثروتی فراوان و کلی پول داد، پول را نقدا بسته‌بندی کردند و به ایران فرستادند، و بعد اجازه دادند که به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهند. در نتیجه ظرفیت تولید بمب اتمی و دامن زدن به ترور را داشته باشند. این‌ها اشتباهات توافق پیشین بود که رئیس‌جمهوری آن‌ها را دیده بود، و به نظر من پیشرفتی اساسی داشته‌ایم».
بیشتر در این باره:
شروط روحانی برای مذاکره با آمریکا: لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام

بیشتر در این باره:
واکنش پومپئو به اظهارات روحانی در مورد مذاکره در صورت رفع تحریم‌ها

پومپئو از روند فشارهای گسترده ایالات متحده بر تهران نیز دفاع کرده و می‌گوید «تحریم‌ها جواب داده است».

وزیر خارجه ایالات متحده گفته «امیدوارم رهبران جمهوری اسلامی متوجه چیزی که مردم ایران متوجه آن شده‌اند بشوند. به نظر من مردم ایران فکر می‌کنند رهبران آن‌ها دقیقا متوجه شرایط و وقایع نیستند. فکر می‌کنم مردم ایران متوجه هستند که (منابع مالی) هزینه حزب‌الله در لبنان و سوریه و پول‌ها خرج یمن می‌شود».

آقای پومپئو از باقی ماندن دیگر طرف‌ها در برجام و ایجاد مانع بر سر راه محدودیت‌ها علیه تهران نیز انتقاد کرده‌است.

دولت ترامپ بهار سال گذشته از توافق اتمی خارج شد و برای آن‌چه «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی توصیف کرده، رو به «کارزار فشار حداکثری» آورد. ترامپ می‌گوید برای رسیدن به توافق «بهتر» و «جامع‌تر» حاضر به گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با رهبران جمهوری اسلامی‌ست.

مایک پومپئو پیش از این ۱۲ خواسته را برای دستیابی به «توافقی جامع» با جمهوری اسلامی را مطرح کرده بود که دربرگیرنده گستره‌ای مسائل از برنامه موشکی و اتمی تا تهدیدهای سایبری و شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران می‌شدند.

طی هفته‌های گذشته تنش‌ها بین ایران و آمریکا، به ویژه در خاورمیانه، افزایش یافته است. نفتکش‌هایی در آب‌های جنوبی ایران هدف حمله قرار گرفته‌اند، سپاه پاسداران یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده و گمانه‌زنی‌ها از درگیری نظامی بالا گرفته‌است.

ایران نیز رو به کاهش تعهدات خود در «برجام» آورده‌است.

دیگر طرف‌های توافق اتمی با ایران، از جمله متحدان اروپایی آمریکا، در این توافق باقی مانده‌اند و در عین حال خواستار اجرای کامل آن شده‌اند. آن‌ها از خروج ایالات متحده از برجام نیز انتقاد کرده بودند. کشورهای اروپایی در عین حال از کاهش تعهدات ایران نیز عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.

چین و روسیه از سوی دیگر که روابط نزدیک‌تری با تهران دارند، خواستار توقف «فشار حداکثری» آمریکا شده و همین کارزار را «ریشه» تنش‌های فعلی می‌دانند.

در حال حاضر چندین کشور و شماری از رهبران جهان در تلاش برای ارائه راه‌حل‌هایی برای کاهش تنش‌ها و یا میانجی‌گری بین تهران و واشینگتن هستند. رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا را رد کرده‌است. آمریکا نیز هیچ تمایلی دال بر توقف تحریم‌ها یا بازگشت به برجام نشان نداده‌است.