آرژانتین حزب‌الله لبنان را یک ‘گروه تروریستی’ اعلام کرد

 

مقامات آرژانتین حزب‌الله لبنان – که جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می کند – را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده اند.

این تصمیم روز پنجشنبه (۱۸ ژوئیه) در بیست و پنجمین سالروز بمبگذاری سال ۱۹۹۴ میلادی در ساختمان انجمن همیاری اسرائیلیان و آرژانتین (آمیا) در بوئنوس آیرس، پایتخت، اتخاد شد. آن واقعه ۸۵ کشته و حداقل ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت.

ایران و حزب‌الله لبنان مدت‌هاست که مظنونان اصلی آن بمب‌گذاری محسوب شده‌اند؛ ایران همواره دخالت خود در این بمب‌گذاری را تکذیب کرده است.

بنا بر دستور تازه دولت آرژانتین، حساب‌های مالی مرتبط با گروه‌ حزب الله مسدود شده است. این تصمیم در حالی اعلام شد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، برای شرکت در مراسم بزرگداشت قربانیان آمیا و یک نشست مبارزه با تروریسم به آرژانتین سفر کرده است.

آرژانتین همچنین حزب الله را به اقدامات غیرقانونی در این کشور، برزیل و پاراگوئه متهم می کند. دولت آرژانتین در یک بیانیه رسمی اعلام کرده است: “در حال حاضر حزب الله همچنان تهدیدی علیه امنیت و نیز اعتبار نظم مالی و اقتصادی جمهوری آرژانتین است.”

آمریکا، بریتانیا، اسرائیل و چند کشور عرب دیگر در گذشته حزب الله را یک گروه تروریستی اعلام کرده اند اما آرژانتین نخستین کشور آمریکای لاتین است که یک چنین تصمیمی اتخاذ کرده است.

دادستانی آرژانتین در اکتبر سال ۲۰۰۶ رسما نهادهایی در ایران را به هدایت و حمایت از بمبگذاری آمیا و حزب‌الله لبنان را به اجرای آن عملیات متهم کرد و خواهان صدور حکم جلب تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، علی فلاحیان، علی‌اکبر ولایتی و محسن رضایی، که در زمان وقوع انفجار به ترتیب رئیس جمهور، وزیر اطلاعات، وزیر امور خارجه و فرمانده سپاه پاسداران ایران بودند از جمله کسانی هستند که دادستانی آرژانتین خواستار بازداشت بین المللی آنان شده است.

ایران تصمیم پلیس بین‌الملل برای صدور قرار تعقیب مقام های سابق ایران را ناشی از فشار اسرائیل و آمریکا دانسته است.