طرح جدید آمریکا برای توقیف دارایی‌های ایران

کنگره آمریکا


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه چهارشنبه نسخه متناظر مصوبه‌ای در مجلس سنا که خواستار مصادره 1.68 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران و پرداخت آن به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال 1983 در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت است.
به گزارش پایگاه اینترنتی دیلی کالر؛ مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای مصادره 1.68 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران تصویب کرد.
مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رساند که خواستار دسترس‌پذیر کردن دارایی‌های ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال 1983 در مقر تفنگ‌داران دریایی آمریکا در بیروت است.
این طرح خواستار مصادره 1.68 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است که در لوکزامبورگ نگه داشته می‌شود. نسخه متناظر این طرح چند هفته قبل‌تر در مجلس سنای آمریکا به تصویب رسیده بود.
طرح یاد شده با 397 رأی موافق و 31 رأی مخالف در قالب متممی به «قانون اختیارات اطلاعاتی» آمریکا به تصویب اعضای مجلس نمایندگان رسید.
گرگ پنس برادر مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا، این طرح را با عنوان «تعهد ما برای به رسمیت شناختن قهرمانان آمریکا»، پیشنهاد داده بود.
طرح یاد شده با عنوان «تعهد ما برای به رسمیت شناختن قهرمانان آمریکا»، توسط «گِرِگ پنس»، برادر «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ارائه شده و شامل مفادی برای دسترس‌پذیر کردن 1.68 میلیارد دلار از دارایی‌های دولت ایران است که در بانکی مستقر در لوکزامبورگ نگهداری می‌شود. او خواستار پرداخت این پول به عنوان غرامت به خانواده قربانیان بمب‌گذاری سال 1983 در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت شده است.
بدین ترتیب، این مصوبه کنگره آمریکا بعد از انجام مذاکراتی میان نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان روی میز رئیس‌جمهور آمریکا قرار خواهد گرفت و در صورتی که او آن را امضا کند به قانون تبدیل خواهد شد.
این دو طرح در حالی در شاخه‌های قانونگذاری کنگره آمریکا به تصویب رسیده‌اند که دادگاهی در لوکزامبورگ فروردین‌ماه امسال تلاش‌ دادگاه‌های آمریکا برای توقیف و مصادره 1.68 میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در لوگزامبورک جهت پرداخت غرامت به کسانی که اصطلاحاً «قربانیان تروریسم ایران» خوانده می‌شوند را مغایر قوانین بین‌المللی خوانده و آن را رد کرده است.

درخواست قانونگذاران آمریکایی برای لغو معافیت‌ همکاری‌های هسته‌ای با ایران
پنجاه عضو کنگره آمریکا از دولت این کشور خواستند تا معافیت‌هایی که به ایران اجازه می‌دهد به همکاری‌های صلح‌امیز هسته‌ای با سایر کشورها ادامه دهد را لغو کند.
پنجاه عضو کنگره آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) با امضای نامه‌ای از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور کشورشان خواستند معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌‌آمیز هسته‌ای با ایران را لغو کند.
نمایندگان کنگره آمریکا در ابتدای این نامه از تعهد ترامپ برای مقابله با ایران تشکر کرده و مدعی شده‌اند رویه دولت او در قبال ایران تغییرات زیادی با دولت قبلی آمریکا داشته است.
آنها می‌نویسند: «این نامه را نوشته‌‌ایم تا از شما بخواهیم در راستای تلاش برای ادامه کارزار موفقتان جهت اعمال فشار حداکثری علیه ایران آخرین رگه‌های باقی‌مانده توافق هسته‌ای شکست‌خورده برجام را یکبار برای همیشه از بین ببرید.»
برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در هفته‌ها و ماه‌های گذشته از دولت ترامپ خواسته‌اند مابقی معافیت‌ها را هم لغو کند. در دولت ترامپ، جدال بر سر لغو این تحریم‌ها موجب ایجاد دو دستگی‌هایی شده است.
نماینده‌های کنگره در نامه به ترامپ از او خواسته‌اند اقدامات اخیر ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را با ابطال معافیت‌های یادشده پاسخ دهد.
آنها نوشته‌اند: «از دولت شما می‌خواهیم اقدامات تنش‌زای هسته‌ای ایران را با پایان دادن به معافیت‌های هسته‌ای آمریکا در زمینه “همکاری‌های صلح‌امیز” پایان بدهید. این معافیت‌ها به زیرساخت‌های غیرقانونی هسته‌ای ایران مشروعیت بخشیده و پروژه‌های ایجادشده توسط برجام را حفظ می‌کنند. وزارت خارجه بایستی در راستای اظهارات دولت شما مبنی بر اتمام توافق هسته‌ای فاجعه‌بار، صدور این معافیت‌ها را متوقف کند.»

هشدار روسیه به آمریکا درباره اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران
لاوروف هشدار داد: آمریکا از ادامه اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران دست بردارد.
وزیر خارجه روسیه تأ‌کید کرد، مسکو به‌خاطر “هوا و هوس” هیچ‌کس، همکاری‌های خود با تهران را قطع نمی‌کند و آمریکا باید از سیاست خطرناک، کوته‌نظرانه و اقدامات تحریک‌آمیز در برخورد با ایران دست بردارد تا اوضاع منطقه بیشتر متشنج نشود.
روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز نوشت: “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای کتبی با روزنامه آلمانی زبان «Raynishe post» اعلام کرد، افزایش تنش پیرامون ایران نتیجه خط مشی خطرناک آمریکاست و این سیاست منجر به وخامت جدی اوضاع در منطقه خلیج فارس شده است.
وی گفت: «وضعیت متشنج کنونی پیرامون ایران، نتیجه مستقیم خط مشی برگزیده از سوی دولت آمریکاست که بسیار خطرناک و کوته نظرانه است. سیاستی که آمریکا در برخورد با ایران در پیش گرفته و قصد دارد اقتصاد ایران را خفه کند، منجر به وخامت جدی اوضاع در خلیج فارس شده و بسیار نگران‌کننده است.»
وزیر خارجه روسیه از آمریکا خواست تا از ادامه اقدامات تحریک آمیز پیرامون ایران دست بردارد. وی افزود : « در جریان تماس‌ها در تمامی سطوح ما مصرانه از طرف‌های آمریکایی می‌خواهیم تا از هرگونه اقداماتی که وخامت اوضاع پیرامون ایران را افزایش می دهد، بپرهیزند. هدف کلی ما این است که اجازه ندهیم تا اوضاع به درگیری نظامی بیانجامد و مایل هستیم تا به وضعیت اجرای پایدار توافقات در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگرد.»
به گفته لاوروف، روسیه قصد ندارد همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران را به خاطر “هوا و هوس” سایر کشورها متوقف کند. وی افزود: « جمهوری اسلامی همسایه ماست و ما روابط دوجانبه شفافی در تمامی جهت‌گیری ها داریم و به هیچ وجه قصد نداریم که به خاطر “تمایلات ایران‌هراسی” و “هوا و هوس” کسی، همکاری‌های قانونی و متقابلا سودمند خود با ایران را متوقف کنیم.»
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شده که توافقات درباره حضور نظامی این کشور در سوریه جنبه نامحدود دارد و تغییر این وضعیت تنها بر اسسا تصمیمات ارگان‌های مربوطه دو کشور ممکن خواهد بود.