آژانس بین‌المللی انرژی: در صورت توقف صادرات انرژی از تنگه هرمز قاطعانه عمل می‌کنیم

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) دوشنبه 22 ژوئیه با بیان این‌که از نزدیک تحولات در تنگه هرمز را زیر نظر دارد، تاکید کرد آماده است تا در صورت نیاز سریعا و قاطعانه وارد عمل شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها آژانس بین‌المللی انرژی ضمن یادآوری اهمیت حق حمل و نقل دریایی انرژی برای اقتصاد جهان بر ضرورت محافظت از کشتیرانی در تنگه هرمز به عنوان شریان صادرات انرژی جهان تاکید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی ضمن اشاره به حجم بزرگ ذخایر فوق‌العاده انرژی جهت پوشش هر گونه وقفه دراز مدت صادرات نفت از تنگه هرمز، اعلام کرد آژانس این آمادگی را دارد تا در صورت وقوع هرگونه وقفه در روند صادرات نفت به بازارهای جهانی به شکلی سریع و قاطعانه وارد عمل شده و ادامه عرضه میزان کافی از نفت در بازارهای جهانی را تضمین کند.

از سویی روزنامه فایننشیال تایمز بریتانیا به نقل از رئیس بخش حمل و نقل شرکت وکالت DWF اعلام کرد میزان درصد افزایش تعرفه‌های بیمه نفتکش‌ها 8 تا 10 برابر شده است.

افزایش 10 برابری در پی تحولات، تهدیدها و تنش‌های ژئوپلیتیک جاری در تنگه هرمز است که آخرین آن توقیف یک نفتکش سوئدی حامل پرچم بریتانیا است.

این در حالی است که یک سوم میزان نفت صادراتی از راه دریای جهان از تنگه هرمز می‌گذرد و این گذرگاه دریایی را به یکی از حیاتی‌ترین آبراه‌های جهان برای انتقال نفت تبدیل کرده است.

سلسله حملات اخیر به نفت‌کش‌ها در خلیج عمان اهمیت تنگه هرمز را به عنوان آبراهی برای صادرات نفت به جهان بیش از پیش آشکار کرده است.

تنگه هرمز آبراهی میان ایران و سلطنت عمان است که آب‌های خلیج، دریای عمان و دریای عرب را به هم متصل می‌کند. عرض تنگه هرمز در تنگ‌ترین نقطه آن 33 کیلومتر است اما مسیر قابل کشتیرانی آن از هر دو سو تنها 3 کیلومتر است.

بنا بر داده‌های ارائه شده در گزارش شرکت فورتیسکا برای تحلیل‌گری در بخش نفت یک پنجم نفت تولیدی جهان یعنی چیزی نزدیک به 17.4 میلیون بشکه در روز از تنگه هرمز می‌گذرد، این در حالی است که مصرف نفت جهان در سال 2018 بالغ بر 100 میلیون بشکه در روز بوده است.

اغلب صادرات نفت خام از مسیر تنگه هرمز متعلق به سعودی، ایران، امارات، کویت و عراق است که همگی عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک، هستند.