بیژن کیان، شریک سابق مایکل فلین، به دلیل لابی‌گری غیرقانونی مجرم شناخته شد

هیات منصفه دادگاه فدرال در منطقه شرقی ایالت ویرجینیا روز سه شنبه اول مرداد بیژن رفیع کیان، تاجر ایرانی- آمریکایی و شریک سابق تجاری مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده، را در ارتباط با لابی گری غیرقانونی برای ترکیه مجرم شناخت.
// // /**/ در هفته‌های اخیر تحولاتی در پرونده آقای کیان رخ داده که ممکن است باعث تبرئه او شود.
بیشتر در این باره:
بیژن کیان، شریک سابق مایکل فلین، در دادگاه فدرال حاضر می‌شود

​جاش استیو، سخنگوی دادستانی منطقه شرقی ایالت ویرجینیا گفته است، هیات منصفه بیژن رفیع کیان را در ارتباط «توطئه» و لابی گری «از جانب یک کشور خارجی» مجرم شناخت. قرار است حکم دادگاه ۱۸ اکتبر اعلام شود.

شبکه سی ان ان هم می‌گوید، بیژن کیان احتمالا به حداکثر ۱۵ سال زندان محکوم خواهد شد هرچند ممکن است حکم خفیف‌تری بگیرد. قبل از اعلام حکم دادگاه در ۱۸ اکتبر جلسه دیگری در ۵ سپتامبر برگزار خواهد شد.

دو اتهام مرتبط با لابی کوتاه‌مدت و راه‌اندازی یک کارزار تبلیغاتی در سال ۲۰۱۶ همراه با مایکل فلین برای استرداد فتح‌الله گولن، واعظ ناراضی ترک، به آنکارا متوجه بیژن کیان شد. ترکیه می‌گوید گولن طراح کودتای نافرجام این کشور بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، در حالی بیژن کیان محکوم شده است که قاضی دادگاه در غیاب هیات منصفه گفته بود که شواهد ارائه شده از جانب دادستانی علیه آقای کیان بسیار ضعیفند.

قرار بود دادستان ها از مایکل فلین برای ادای شهادت علیه بیژن کیان در دادگاه دعوت کنند، اما آنها از احضار مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا منصرف شدند.

براساس قوانین فدرال کسانی که از جانب یک کشور خارجی در آمریکا لابی گری می‌کنند موظفند تا کار خود را ثبت کنند تا در این زمینه شفافیت وجود داشته باشد.

دادستان ها می‌گویند، مایکل فلین و بیژن کیان از طریق شرکت مشترک خود یعنی «فلین اینتل گروپ» صدها هزار دلار برای بی اعتبار کردن فتح الله گولن دریافت کردند. از جمله مایکل فلین در مقاله ای در روزنامه «هیل» فتح الله گولن را با آیت الله خمینی مقایسه کرده بود.

بیژن کیان همواره خود را تحلیلگر معرفی کرده و در زمان جرج بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، به عنوان عضو هیات مدیره بانک صادرات و واردات آمریکا منصوب شد که سنای ایالات متحده نیز این عضویت را تایید کرد.

خبرگزاری رویترز در بیستم ژوئن ۲۰۱۷ در گزارشی خبر داده بود که تحقیقات تیم رابرت مالر بر این نکته متمرکز است که آیا پرداخت‌های صورت گرفته به مایکل فلین و شرکت وی از سوی مشتریان خارجی قانونی بوده است یا نه.

از جمله این پرداخت‌ها می‌توان به پول‌های داده شده از سوی سه شرکت روسی و اینوو، یک شرکت مستقر در هلند، اشاره کرد که اکیم آلپتکین، تاجر ترک، آن را اداره می‌کرد.

آقای کیان نقشی محوری در انعقاد و نظارت بر قرارداد اینوو با شرکت مایکل فلین ایفاء کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، بیژن کیان در گفت‌وگوهای خصوصی خود با مشتریان بالقوه، خود را به عنوان شریک «فرصت‌ساز» مایکل فلین معرفی می‌کرد.

آلپتکین در ماه مه سال ۲۰۱۷ به این خبرگزاری گفته بود که شرکت زیر نظر او گروه فلین را به خدمت گرفت تا درباره فعالیت‌های فتح‌الله گولن در ایالات متحده تحقیقات انجام دهد. آقای گولن متهم شده بود که به دنبال «مسموم‌ ساختن» روابط بین آمریکا و ترکیه است.

آقای کیان ناظر پروژه‌ای بود که گروه فلین تصمیم داشت برای شرکت اینوو تهیه کند از جمله مستندی درباره گولن که ناتمام مانده است.