ترامپ مصوبه‌های کنگره در منع و محدودیت فروش تسلیحات به عربستان، امارات و اردن را با استناد به “تهدیدات ایران” وتو کرد

دونالد ترامپ،رئیس جمهوری آمریکا، سه مصوبه کنگره برای جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان سعودی، امارات و اردن را وتو کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا در نامه ای به کنگره در توجیه تصمیم خود نوشته است که جلوگیری از ارسال تسلیحات به کشورهای متحد و دوست آمریکا در شرایط کنونی “بر موقعیت رقابتی ایالات متحده تاثیر منفی می‌گذارد و به روابط مهم ما با متحدان و شرکای خویش آسیب می‌رساند.” به گفته منابع کنگره آمریکا، آراء مخالف تصمیم رئیس جمهوری در دو مجلس کنگره در حدی نیست که بتواند وتو او را خنثی کند.

برای خنثی کردن وتو رئیس جمهوری و تنفیذ مصوبه کنگره بدون امضای او به دو سوم آراء اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان نیاز است.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که در شرایط کنونی، جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات “چنین نشان خواهد داد که ایالات متحده متحدان و شرایط خود را دقیقا در همان زمانی که تهدیدات بیشتری متوجه آنهاست به حال خود رها کرده است.”

خبرهای بیشتر را در کانال تلگرام بی ‌بی‌ سی فارسی دنبال کنید

پنتاگون تقویت حضور نظامی در عربستان را تایید کرد
رای سنای آمریکا به ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان
طرح آمریکا برای حفاظت چندملیتی از امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز بررسی می‌شود

حق نشر عکس Getty Images
Image caption ترامپ و ولیعهد سعودی – عربستان سعودی خریدار عمده تسلیحات آمریکایی در منطقه خاورمیانه است

ماه گذشته مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که ایالات متحده توافقنامه‌هایی با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن برای فروش تسلیحات به ارزش بیش از هشت میلیارد دلار امضا کرده است. وی مواضع و اظهارات مقامات ایران را به معنی وجود “شرایط اضطراری” در منطقه دانست و گفت که در این شرایط، فروش این تسلیحات نیازی به مصوبه کنگره ندارد.

نمایندگان کنگره استدلال وزیر خارجه در وجود “شرایط اضطراری” را وارد ندانسته و آن را صرفا بهانه‌ای برای اجتناب از کسب مجوز کنگره برای فروش این تسلیحات دانستند. به گفته آنان، وزیر امور خارجه می‌دانست که با توجه به شرایط بحرانی در یمن و نقش عربستان در جنگ در این کشور، کنگره احتمالا با فروش این تسلیحات مخالفت خواهد کرد.
حق نشر عکس Irna
Image caption آمریکا حکومت ایران را عامل بی‌ثباتی در منطقه معرفی کرده و تقویت متحدان خود را برای مقابله با آن موجه دانسته است

در ماه ژوئن، سنای آمریکا که حزب جمهوریخواه – حزب رئیس جمهوری – در آن اکثریت دارد با صدور مصوبه‌ای تمامی قراردادهای ارسال تسلیحات به عربستان، امارات و اردن را لغو کرد و مجلس نمایندگان که در اختیار حزب دموکرات است، بخشی از قراردادها شامل فروش موشک‌های نقطه زن با دقت بالا و چند قلم دیگر را قابل قبول ندانست و با فروش آنها به عربستان مخالفت کرد.

نمایندگان هر دو مجلس کنگره آمریکا خواستار تجدید نظر در روابط نزدیک ایالات متحده با عربستان سعودی بوده‌اند اما دونالد ترامپ با چنین تغییری به شدت مخالف است. وی روابط نزدیک دو کشور از جمله در زمینه فروش تسلیحات به عربستان را برای حفظ امنیت منطقه و همچنین تقویت صنایع دفاعی آمریکا لازم دانسته است.

خواست کنگره برای تجدید نظر در روابط با عربستان به خصوص تحت تاثیر قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی روزنامه واشنتگتن پست و همچنین نگرانی از تلفات و خسارات غیرنظامی ناشی از بمباران هوایی یمن توسط سعودی قرار داشته است.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که با توجه به مداخله ایران در امور یمن، توقف فروش تسلیحات به عربستان و امارات صرفا جنگ آن کشور را طولانی‌تر و تلفات و خساران آن را بیشتر خواهد کرد. در مورد لغو قرار داد فروش یکصد و بیست و چهار هزار موشک هدایت شونده نقطه‌زن گفته است که با مخالفت مجلس نمایندگان مواجه بود، او گفته است که داشتن این تسلیحات به معنی افزایش احتمال اصابت به هدف‌های نظامی و کاهش خطر برای غیرنظامیان است.

دونالد ترامپ همچنین از اقدامات جمهوری اسلامی ایران به عنوان دلیل دیگری در توجیه فروش تسلیحات به متحدان آمریکا در منطقه نام برده و گفته است: “عربستان سعودی و امارات متحده عربی دژهای محکمی در برابر فعالیت‌های زیانبار ایران و گروه های نیابتی ایران در منطقه هستند.” وی نمایندگان کنگره را متهم کرده است که “در صدد بوده‌اند تا توانایی این دو متحد آمریکا برای مقابله با تهدیدات ایران را خنثی کنند.”

روابط آمریکا و عربستان سعودی که در زمان دولت سابق ایالات متحده به سردی گراییده بود با روی کار آمدن دونالد ترامپ نزدیک‌تر شده است. به خصوص مواضع تندتر دولت کنونی آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و فعالیت‌های آن در منطقه این روابط را تقویت کرده است.