فراخوان بریتانیا برای نشست اروپایی آمریکایی در بحرین جهت پاسداری از تنگه هرمز

روزنامه «گاردین» نوشت که بریتانیا نمایندگان نظامی آمریکا، فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی را دعوت کرده تا در نشستی که چهارشنبه 31 ژوئیه در بحرین برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی پاسداری از تنگه هرمز برگزار می‌شود، شرکت کنند.

این روزنامه توضیح داد که بریتانیا آرزو دارد تا پلی را میان ایالات متحده و کشورهای اروپایی دیگری همچون آلمان ایجاد کند که از مشارکت در هر ماموریتی به رهبری واشینگتن اجتناب می‌کنند.

منابع بریتانیایی گفتند که پیشنهاد جرمی هانت وزیر خارجه پیشین بریتانیا برای ایجاد نیروی اروپایی پاسداری برای ممانعت از توقیف و مصادره شدن نفتکش‌ها در آینده توسط ایران، همچنان به قوت خود پا بر جا است.

در همین راستا واشینگتن نیز پیشنهاد افزایش تلاش‌ها به منظور پاسداری از تنگه هرمز که تقریبا یک پنجم نفت صادراتی جهان از آن می‌گذرد را ارائه داد.

در پی بالاگرفتن تنش‌ها میان آمریکا و ایران و افزایش تهدید‌های مقامات ایرانی علیه دریانوردی در آب‌های خلیج و تنگه هرمز، واشینگتن از تعدادی از کشورهای اروپایی خواست تا به منظور یاری جهت پاسداری از آزادی دریانوردی، کشتیرانی در تنگه هرمز و رویارویی با اقدامات خصمانه ایران به ائتلاف بین‌المللی مورد نظر آمریکا بپیوندند.

از سوی دیگر، دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور مجددا گفت‌گوهای تلفنی «بلند مدتی» را با حسن روحانی، همتای ایرانی خود انجام داده و بارها او را به فراهم ساختن «شرایطی» برای «خاموش کردن شعله‌های» تنش میان ایران و ایالات متحده دعوت کرده است.

ریاست جمهوری فرانسه در این بیانیه‌ گفت که نقش فرانسه انجام کلیه تلاش‌های ممکن جهت تضمین موافقت همه طرف‌ها ذیربط برای کاهش تنش و ورود به گفت‌گوها است