نماینده مجلس ایران: دزدی چپ و راست نمیشناسد همه دزد هستند


آ

یک نماینده مجلس ایران، با اشاره به آنچه «نقض برجام» توسط آمریکا نامید و از جدی شدن تحریم‌ها گفت، تورم لجام گسیخته‌ای را در ایران یادآور شد که در نتیجه آن، «به ناگه همه چه چپ چه راست دزد می شوند و هر کسی هم تلاش می‌کند دولت رقیبش را دزدتر نشان داده و دولت خودش را منزه‌تر.»

بر اساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، سه‌شنبه 30 ژوئیه 2019 (8 مرداد 1398)، غلامرضا تاجگردون در نشست علنی امروز مجلس ایران در نطق میان دستور خود، از بالا بودن نرخ تورم و رسیدن این نرخ به عدد 50 همراه با رکود و بیکاری بالا و شکننده خبر داد.

بحران اقتصادی سال 2018-2019 ایران در ادامه بحران جهش نرخ ارز در ایرن کشور پس از اعلام خروج ایالات متحده آمریکا از برجام در سال 2018 رخ داد و دولت روحانی در حال حاضر با این چالش مواجه است و مردم ایران نیز درگیر آن هستند. بانک جهانی در ماه آوریل چشم‌انداز اقتصاد ایران را مثبت توصیف کرد و نرخ رشدی بیش از 4 درصد در سال 2018 را نوید داده بود اما در مقابل، صندوق بین‌المللی پول که در ماه مارس رشد 4 درصدی را پیش‌بینی کرده بود، با تغییر برآوردش در ماه سپتامبر، رشد منفی 1.5 درصدی را برآورد کرده بود. همچنین، طبق این برآورد، نرخ بیکاری به 12.8 درصد افزایش و نرخ تورم به 29.6درصد افزایش یافت.

نماینده گچساران و باشت در مجلس ایران گفت: «بدون تعارف، مردم از ما نگران هستند و این نگرانی چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد، آنان می گویند هر چه خواستید در اختیارتان گذاشتیم و هر نوع حمایتی که خواستید بر شما عرضه کردیم، دولت، مجلس، قوه قضائیه و مردم همه در یک کشتی نشسته ایم و متاسفانه هر کس میخی بر کف این کشتی کوبیده تا خود را مستحکم کند و نادانسته جامعه را به انحراف می کشاند.»

او ضمن هشدار نسبت به تبدیل شدن نگرانی مردم به تنفر اظهار کرد: «تنفر مردم از ما یعنی عبور از هر آنچه که ساخته بودیم، اداره جامعه همراه با تنفر مردمان به پشیزی هم نمی ارزد. حکومت اسلامی، حکومت دینی بر مبنای رضایت مردم است، اگر چه این روزها کسانی رضایت خواص را اولی بر رضایت عامه مردم می دانند، ولی آنچه که داریم از مردم است و باید بر آن بمانیم.»

تاجگردون افزود: «نخبگان سیاسی چهل ساله انقلاب را یکایک نفله کردیم و به دست خود نسل‌کشی انقلاب را فراهم کردیم، هر گاه کسی به درست یا غلط به پایین کشیده شد، هلهله شادی جریانی دیگر آتش خرمن انقلاب را بیشتر کرد، گویی این کلام این روزها بیشتر ملموس است، آسیاب به نوبت است.»
فساد اداری در حال تبدیل به فساد سیستماتیک است

این نماینده مجلس ایران، با اشاره به اختلافات بین مقامات ایران بر سر برجام، از تبدیل شدن این قرارداد به سقف مطالبات خبر داد در حالی که پیش از آن کف مطالبات ایران بود.

او در ادامه تصریح کرد: «وقتی تحریم جدی شد، برجام از یادها رفت. تورم لجام گسیخته بر گُرده مردم سوار شد و به ناگه همه دزد شدند، دزدی هم چپ و راست نمی شناسد، هر کسی تلاش می‌کند دولت رقیبش را دزدتر نشان داده و دولت خودش را منزه‌تر.»

تاجگردون از قول مردم اعلام کرد که عملکرد مجلس، دولت و قوه قضاییه برای اصلاح امور و مبارزه با فساد نمایش است و شهروندان ایران دیگر به هیچکدام از قوای ایران امیدوار نیستند.

این نماینده اظهار کرد: «این را می دانم که فساد اداری و اقتصادی در حال تبدیل شدن به فساد سیستماتیک است و عمده عوامل سرعت این اتفاق را بیش کرده است، اما همواره راه بازگشت است.»

بر اساس گزارش سازمان بین المللی شفافیت در سال 2018، اوضاع ایران به لحاظ فساد در مقایسه با سال 2017 بدتر شده است و نمره ایران از 30 به 28 تنزل یافته است. به همین خاطر رتبه ایران در بین کشور‌های دنیا نیز از 130 به 138 ارتقاء یافته است.