وزارت نفت عراق: ارتباطی با شناور توقیف‌شده توسط سپاه پاسداران نداریم

صویری که خبرگزاری ایرنا از شناور تازه توقیف‌شده توسط سپاه پاسداران منتشر کرده است.

ت

در حالی که تلویزیون جمهوری اسلامی و برخی از رسانه‌های ایران ملیت شناور توقیف‌شده توسط سپاه پاسداران را «عراقی» اعلام کرده‌اند، وزارت نفت عراق هرگونه ارتباط با این نفتکش را رد کرد.

به گزارش تلویزیون السومریه، عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، شامگاه یکشنبه ۱۳ مرداد گفت این وزارتخانه ارتباطی با شناور «توقیف‌شده توسط نیروهای ایرانی» ندارد و ظاهرا این شناور «از نفتکش‌های کوچکی است که با این وزارتخانه کار نمی‌کنند».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه از توقیف یک شناور «حامل سوخت قاچاق» در نزدیکی جزیره فارسی در خلیج فارس خبر داد و ساعاتی پس از انتشار بیانیه سپاه، تلویزیون جمهوری اسلامی و خبرگزاری ایرنا ویدئوهایی از این شناور منتشر کرده و مدعی شدند که «این شناور عراقی» حامل گازوئیل بوده است.

با این حال سخنگوی وزارت نفت عراق تأکید کرده است که عراق صادرات گازوئیل به خارج از کشور ندارد.

سپاه پاسداران زمان توقیف این شناور را شامگاه چهارشنبه ۹ مرداد اعلام کرده و گفته بود که این کشتی دارای «هفت خدمه خارجی» بود که همگی بازداشت شدند.

بیانیه سپاه پاسداران همچنین مدعی شده بود که این شناور در حال انتقال «۷۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق» به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود که «با هماهنگی مراجع قضایی در حوالی جزیره فارسی توقیف شد».

سپاه پاسداران روز ۲۷ تیر نیز یک نفتکش حامل پرچم پاناما به نام «ریاح» را با همین اتهام توقیف کرده بود.

از اردیبهشت امسال که انفجارهایی در دو نفتکش سعودی، یک نفتکش نروژی و یک نفتکش اماراتی در نزدیکی بندر فجیره امارات روی داد تنش در منطقه بالا گرفته است.

آمریکا و برخی کشورها این حمله را به ایران نسبت دادند اما مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کنند.

پس از آن، در اواسط خرداد و همزمان با دیدار رهبر جمهوری اسلامی با نخست‌وزیر ژاپن، بار دیگر به دو نفتکش در آب‌های منطقه حمله شد.

با این حال اقدام سپاه پاسداران در سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی و توقیف یک کشتی بریتانیایی تنش‌ها در منطقه را به اوج رساند.

نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» روز ۲۸ تیر به دست نیروهای سپاه توقیف شد؛ مقام‌های جمهوری اسلامی محل توقیف این نفتکش را تنگه هرمز اعلام کرده‌اند اما بریتانیا می‌گوید «راهزنی دریایی» علیه این نفتکش در دریای عمان و در آب‌های بین‌المللی روی داد.

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله رئیس مجلس شورای اسلامی، ابتدا گفتند که توقیف این نفتکش «به تلافی» توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق صورت گرفته است اما سپس موضوع تلافی را رد کردند.

نیروهای بریتانیایی ۱۳ تیرماه یک ابرنفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های جبل‌الطارق توقیف کردند. بریتانیا و جبل‌الطارق مقصد این نفتکش را احتمالا سوریه ذکر کرده‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند مقصد آن «جایی دیگر» بوده است.