آمریکا بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به وضعیت حقوق بشر در ایران مرتبط کرد

آمریکا بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به وضعیت حقوق بشر در ایران مرتبط کرده و ایران تحریم وزیر خارجه ایران را ناقض معاهدات بین‌المللی دانسته است..

اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا – اوفک – در اطلاعیه‌ای که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده گفته است که عنوان مصوبه “مقررات تحریم مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران” را تغییر داده و تحریم بخش صنایع فلزی ایران را به نقض حقوق بشر توسط دولت این کشور مرتبط کرده است.

روز ۸ ماه مه سال جاری، رئیس جمهوری آمریکا فرمان اجرایی “وضع تحریم در ارتباط با صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران” را به منظور “مسدود کردن تمامی راه‌های دستیابی رژیم به تسلیحات موشکی بالستیکی و هسته‌ای و مقابله با کلیت نفوذ مخرب ایران در منطقه” امضا کرد و این فرمان به اجرا گذاشته شد.

د

هدف از تحریم این صنایع “جلوگیری از دسترسی دولت ایران به منابع مالی از جمله منابع مالی ناشی از صادرات محصولات آهن، فولاد، آلومنیوم و مس و کاربرد آنها در برنامه‌های گسترش تسلیحات کشتار جمعی، حمایت از گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی، سیاست تهاجم منطقه‌ای و توسعه طلبی نظامی” عنوان شده بود.

با تغییر عنوان این فرمان، هدف از تحریم صنایع فلزی ایران وارد کردن فشار و جلوگیری از دسترسی حکومت ایران به منابع مالی در زمینه نقض حقوق بشر مردم این کشور تعیین شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا دلیل این تغییر و تبعات آن را توضیح نداده است.

اعتراض به تحریم ظریف

همزمان، نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل متحد، تحریم وزیر خارجه ایران را “نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل” دانسته و به آن اعتراض کرده است.

مجید تخت روانچی، نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان یادآور شده است که “طبق اظهارات مقامات ایالات متحده، این تحریم‌ها به دلیل نقش و جایگاه محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعمال شده و این امر به خوبی نشان می‌دهد که رژیم ایالات متحده از دیپلماسی که یکی از دستاوردها برای حفظ صلح امنیت جهانی است بیزار است.”

وی افزوده است که “این محدودیت غیرقانونی بخشی از سیاست کلی آمریکا در زمینه اجرای تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران و اعمال فشار بر نمایندگان این مردم است.” مقامات حکومت ایران از جمله وزیر خارجه همواره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را “تروریسم اقتصادی” توصیف و مردم ایران را هدف این تحریم‌ها معرفی کرده‌اند.
مقامات آمریکایی دلیل تحریم ظریف را حمایت از سرکوب مردم ایران معرفی کرده اند اما او گفته است خودداری از مذاکره با مقامات ارشد آمریکایی دلیل تحریم او بوده است

نماینده ایران در سازمان ملل تحریم وزیر خارجه ایران را “نقض آشکار اصول اساسی حقوق دیپلماتیک به ویژه اصل نقض ناپذیری مصونیت مقامات عالی رتبه خارجی از جمله مصونیت وزیران امور خارجه به عنوان یک هنجار و قانون” دانسته است.

آقای تخت روانچی همچنین محدویت رفت و آمد وزیر خاجه ایران در جریان سفر اخیر او به نیویورک برای شرکت در یکی از نشست‌های سازمان ملل را “نقض فاحش ماده ۱۰۵ منشور سازمان ملل” و سایر مقررات مربوط به شرایط حضور نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل در نیویورک دانسته است. وی خواسته است تا محدودیت‌های رفت و آمد که ایالات متحده در مورد کارکنان دفتر نمایندگی دولت ایران در سازمان ملل وضع کرده هم لغو شود.

او از دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا فعالانه “با این روند خطرناک برای حقوق و روابط بین‌الملل” برخورد کند.

هفته گذشته، دولت آمریکا، که پیش از این شماری از مقامات جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده بود، اعلام کرد که جواد ظریف را نیز در فهرست مقامات تحریم شده قرار داده است. مقامات آمریکایی آقای ظریف را به دروغگویی متهم کردند و گفتند که او “نه وزیر خارجه، بلکه وزیر پروپاگاندای ایران، با ظاهر یک گوینده معقول است.” به گفته آنان، آقای ظریف از سرکوب ایرانیان توسط حکومت دفاع و آن را توجیه می‌کند.

چندی پیش، مقامات آمریکایی گفتند که در نظر است وزیر خارجه ایران تحریم شود اما تحریم او تنها هفته گذشته به اجرا گذاشته شد. روز دوشنبه این هفته، آقای ظریف در یک نشست خبری گفت که دلیل تحریم او رد دعوت مقامات آمریکایی برای مذاکره در دفتر رئیس جمهوری ایالات متحده بوده است. مقامات ایران گفته‌اند که تحریم وزیر خارجه نشان می‌دهد که آمریکا در اعلام آمادگی برای مذاکره با مقامات ایران صادق نیست.

رئیس جمهوری و سایر مقامات آمریکایی در موارد متعدد از آمادگی برای مذاکره با مقامات ایران سخن گفته‌اند اما تاکید داشته‌اند که چنین مذاکراتی باید در سطح بالای حکومت جمهوری اسلامی صورت گیرد تا بتوان به اجرایی شدن نتایج آن اطمینان داشت. رهبر جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره با آمریکا به خصوص با دولت فعلی آن کشور را کاملا مردود اعلام کرده است.