آژانس بین‌المللی انرژی: تولید نفت ایران از دهه 80 تاکنون به پایین‌ترین سطح رسید


آ
آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه 8 آگوست در گزارشی اعلام کرد، میزان تولید نفت ایران از دهه 1980 تاکنون به پایین‌ترین سطح تولید رسیده است.

صادرات نفت ایران در ماه مه گذشته به میزان 480 هزار بشکه کاهش یافته و به 810 هزار بشکه در روز رسید.

این آژانس افزود: «تولید نفت ایران در ماه مه با کاهش 210 هزار بشکه در روز مواجه بود و به 2.4 میلیون بشکه در روز رسید که از اواخر دهه 1980 میلادی پایین‌ترین سطح محسوب می‌شد.

این سازمان نوشت، میزان تولید نفت ایران در ماه ژوئیه به 50 هزار بشکه در روز نزول کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی افزود: «صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه 130 هزار بشکه کاهش یافت و به 400 هزار بشکه در روز رسید».

برخی گزارش‌ها می‌گویند افت صادرات روزانه نفت ایران از دو و نیم میلیون بشکه، قبل از خروج آمریکا از برجام، به حدود صد هزار بشکه، یعنی از دست رفتن سالانه میلیاردها دلار درآمد نفتی ایران منجر شده است .

آژانس در گزارش خود همچنین گفته است که دلایل زیادی وجود دارد که کندی رشد اقتصادی و تشدید جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین را نشان می‌دهد. تنش اقتصادی میان آمریکا و چین باعث شده، تقاضای جهانی برای خرید نفت همچون دوره بحران مالی جهانی سال 2008 بسیار کند شده است.

آژانس انرژی در گزارش ماهانه خودافزود: «اوضاع بیش از هر زمان دیگری مبهم‌تر شده و افزایش جهانی تقاضای نفت در نیمه اول سال 2019 بسیار کند بود».

آژانس بین‌المللی انرژی که مرکز آن در پاریس است اعلام کرد، اگر سطح تقاضا برای نفت در ماه مه سال 2019 را با ماه مه سال 2018 مقایسه کنیم، تقاضای جهانی نفت 160 هزار بشکه در روز کاهش یافته است که این نشانگر دومین کاهش در سال 2019 است.