ایالات متحده و روسیه برای حمله هوایی علیه ایران در سوریه و عراق، چراغ سبز داده اند

تصویر: انفجار در انبار تسلیحات شبه نظامیهای شیعه در عراق، ۲۰ اوت ۲۰۱۹.


یک منبع دیپلماتیک غربی روز چهارشنبه به یک روزنامه ای متعلق به دولت سعودی گفت در هفته های اخیر اسرائیل با مجوز ایالات متحده و روسیه چندین حمله هوایی علیه پایگاههای تحت کنترل ایران در سوریه و عراق انجام داده است.

بنا به توافقی که گفته می‌شود، اورشلیم مجاز است علیه تهدیدهای ایران در خاورمیانه دست به حمله بزند، اما مجاز به اعلام عمومی آن نیست.

یک منبع دیپلماتیک غربی روز چهارشنبه به یک روزنامه ای متعلق به دولت سعودی گفت در هفته های اخیر اسرائیل با مجوز ایالات متحده و روسیه چندین حمله هوایی علیه پایگاههای تحت کنترل ایران در سوریه و عراق انجام داده است.

این منبع به روزنامه عربی زبان الشرق الاوسط، مستقر در لندن، گفت مسکو و واشنگتن موافقت کرده اند کشور یهود این حمله ها علیه هدفهای ایرانی را به منظور «تضمین امنیت اسرائیل» انجام دهد.

در هفته های اخیر، شماری انفجار در تاسیسات نظامی عراق که مرتبط با شبه نظامیهای شیعه هوادار ایران، از جمله انفجار سه شنبه شب در انباری در شمال بغداد روی داده است.

گفته میشود در گزارش مزبور چنین آمده است که اسرائیل مجاز به اعلام عمومی این حمله های هوایی نیست، با اینحال، این منع، مانع از اشاره تلویحی مقامات اسرائیل به دست داشتن در حمله های هوایی مزبور نشده است.

هنگامیکه از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در خصوص انفجار سه شنبه شب در پایگاه شبه نظامیان هوادار ایران سوال شد، به خبرنگاران گفت « ایران در امان نیست، هیچ کجا… ما دست به عمل خواهیم زد – و همین حالا هم در حال اقدام هستیم – علیه آنها، هر جا که لازم باشد».

این انفجارها در پایگاهها و انبارهای متعلق به گروههای شبه نظامی که تحت یک گروه فراگیر دولتی به نام نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) که به طور عمده تحت حمایت ایران است، روی داده اند. شبه نظامیهای دولتی بسیج مردمی در کنار نیروهای مسلح عراق علیه داعش جنگیده اند.

روز چهارشنبه «کریم العلیوی» به شبکه خبری المیادین که نزدیک به حزب الله لبنان است گفت که علائم موجود اشاره به دست داشتن اسرائیل در حمله های اخیر به شبه نظامیهای شیعه دارد، و افزود کشور یهود میکوشد الحشد الشعبی را تضعیف کند.

العلیوی گفت نیروهای آمریکایی، قلمرو هوایی عراق را در کنترل دارند و گفت به همین خاطر هیچ کس بدون اطلاع ایالات متحده قادر به حمله هوایی «در آسمان این کشور» نیست.

اداره دفاع مدنی عراق روز سه شنبه در بیانیه ای گفت این انفجار در نزدیکی پایگاه هوایی «بلد»، یکی از بزرگترین پایگاههای کشور رخ داده است. یک گروه شبه نظامی شیعه در آن نزدیکی مستقر است.

تصویر: خودروهای نیروهای امنیتی عراق در مراسمی که برای تحویل چهار جت جنگنده اف۱۶ ساخت عراق در پایگاه هوایی «بلد»، ۷۵ کیلومتری (۴۵ مایل) شمال بغداد، عراق، برگزار شد، مشاهده میشوند، ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۹.
(AP Photo/Khalid Mohammed)

مقاماتی که در گفتگو با اسوشیتد پرس انفجار را تایید کردند، در راستای مقررات موجود، به شرط محفوظ ماندن نام سخن گفتند. ایشان گفتند انفجار در انباری متعلق به الحشد الشعبی روی داد، و تحقیقات پیرامون آن در جریان است.