واكنش آمریکا به سرنگونی پهپادش در یمن: حمایت ایران از حوثی‌ها برای امنیت خطرساز هستند

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) طی بیانیه‌ای در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی از نوع ام کیو-9 برفراز استان ذمار در جنوب شرقی صنعاء پایتخت یمن که در کنترل حوثی‌ها است، اعلام کرد که حمایت ایران از حوثی‌ها برای ثبات، امنیت و شرکای ایالات متحده خطرساز است.

دو مقام آمریکایی که از رویترز خواستند اسمشان فاش نشود روز چهارشنبه 21 اوت تأکید کردند که پهپاد آمریکایی در آخرین ساعات شامگاه سه‌شنبه سرنگون شد.

این اولین بار نیست که یک پهپاد آمریکایی بر فراز یمن سرنگون می‌شود. در ژوئن گذشته نیز یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط شبه‌نظامیان حوثی با برخورداری از کمک ایران هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

یادآوری می‌شود که نیروهای آمریکایی هر از چند گاهی با استفاده از جنگنده و یا پهپاد مواضع «تشکیلات القاعده در شبه‌جزیره عرب» را هدف حملات خود قرار می‌دهند.

یک مقام آمریکایی گفت، ظاهرا پهپاد سرنگون شده مورد اصابت یک فروند موشک زمین به هوای متعلق به حوثی‌ها قرار گرفت، در حالی‌که یک مقام دیگر بیان کرد، هنوز زود است تا بتوان طرفی که این پهپاد را سرنگون کرده مشخص کرد.

سرنگونی این پهپاد در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش میان واشینگتن و تهران در حال افزایش است.

پس از خروج ایالات متحده آمیرکا از توافقنامه هسته‌ای در سال گذشته، دولت ترامپ تلاش خود برای جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را آغاز کرد و به این منظور روند اعمال تحریم‌های فزاینده را علیه این کشور آغاز کرد.