بولتون: به نفتکش ایرانی«آدریان دریا» اجازه تخلیه محموله‌اش را نمی‌دهیم

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه 26 اوت در پیامی توییتری نوشت، برای کارزار جلوگیری از ایران در زمینه حمایت مالی تروریسم، بی‌ثبات کردن جهان و نقض تحریم‌های جهانی، همکاری همه کشورها لازم است.

مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به آدریان دریا[گریس 1] کشتی حامل 2 میلیون بشکه نفت ایران نوشت: «سوخت قاچاقی (غیرقانونی) که توسط «آدریان دریا» در حال حرکت به سمت ترکیه است، نباید در یک بندر یا دریا تخلیه شود».

گفتنی است که نفتکش «آدریان دریا» در اوایل ماه ژوئیه به دلیل نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا با حمل سوخت غیرقانونی به رژیم سوریه که پیشتر از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده، توسط نیروی دریایی بریتانیا در منطقه جبل‌الطارق توقیف شد.

سپس دولت جبل‌الطارق پس از مراحل قانونی و دادگاهی شدن پرونده این کشتی با گرفتن تضمین کتبی و تعهد از تهران مبنی بر اینکه کشتی به سوی سوریه نخواهد رفت، اعلام کرد که دیگر دلیلی برای توقیف این کشتی باقی نمانده و این نفتکش را آزاد کرد.

ایالات متحده طی این مدت خواستار مصادره و تمدید توقیف این کشتی شد اما رای دادگاه حکومت جبل الطارق خلاف خواست آمریکا صادر شد.
نفتکش ایرانی سرانجام کجا پهلو خواهد گرفت؟

به گزارش آسوشيتد برس این کشتی به سمت ترکیه تغییر مسیر داده و راهی بندری به نام مرسین است.

نفتکش ایرانی آدریان دریا پس از مدت 6 هفته توقیف هنوز کما کان در دریای مدیترانه سرگردان است و بدون مشخص کردن مقصدش در حال حرکت است.

طبق آخرین گزارش بلومبرگ، نفتکش ایرانی «آدریان دریا» مسیر خود را به سمت بندر مرسین در جنوب ترکیه تغییر داد، بندری که در 150 کیلومتری سوریه قرار گرفته شده است.

این نفتکش در گذشته مقصد خود را بندر کالاماتا یونان اعلام کرده بود با وجود اینکه کالاماتا بندری بسیار کوچک برای جای دادن چنین نفتکش بزرگی است.

این نفتکش که در ابتدا با پرچم پاناما در تنگه جبل الطارق پیدا شده بود حال به سمت ترکیه در حال حرکت است و پیش بینی می شود که تا 31 اوت به بندر مرسین برسد.

مقامات ایران قبلا از اینکه محموله این نفتکش به سوریه نمی رود صحبت کردند. عمقی که این نفتکش در آن قرار دارد (22 متر) نشان می دهد که این نفتکش محموله دو میلیون بشکه ای از نفت را حمل می کند که از زمان بارگیری دست نخورده باقی مانده است و هیچ مدرکی در خصوص تخلیه بار این نفتکش موجود نیست.

در حال حاضر ترکیه اگر ترکیه اقدام به خرید نفت از این نفتکش ایران بکند به تنش‌های خود با آمریکا دامن خواهد زد به خصوص که این کشور به خاطر خریدن سامانه موشکی اس 400 از روسیه مورد خشم ایالات متحده قرار گرفته است.

دولتمردان ترکیه حاضر به اظهار نظر در خصوص اینکه اجازه ورود نفتکش آدریان دریا به ترکیه را می دهند یا خیر نیستند.