معترضان فعالیت‌های فرودگاه هنگ کنگ را مختل کردند

یک روز پس از تظاهرات گسترده در هنگ‌ کنگ که به درگیری گسترده با پلیس منجر شد، امروز هزاران طرفدار دموکراسی در هنگ‌کنگ بار دیگر به سوی فرودگاه این شهر رفته و در فعالیت‌های این فرودگاه برای چندمین بار اختلال ایجاد کردند.

بر اساس گزارشها پلیس هنگ‌کنگ از ورود این معترضین به داخل ترمینال فرودگاه جلوگیری کرد و مخالفان در بیرون فرودگاه جمع شده‌اند.

آنها همچنین در برابر نیروهای پلیس سنگربندی کرده‌اند.

برای جلوگیری از پیوستن معترضین بیشتر به این گروه، متروهای منتهی به فرودگاه تعطیل شده‌اند. به همین دلیل ترافیک شدیدی در مسیرهای منتهی به فرودگاه شکل گرفته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که این مسئله موجب اختلال در سفرها شده است.

اعتراض‌های روز یکشنبه (اول سپتامبر) در حالی انجام شده که شب گذشته، تظاهرات مخالفان به خشونت کشیده شد و دستکم ۳۰ نفر در بیمارستان بستری شدند.

در هفته‌های گذشته معترضان بارها در فرودگاه شهر هنگ کنگ دست به تجمع زدند که در نهایت در ۱۲ اوت منجر به لغو تمامی پروازهای این فرودگاه گردید.

پس از آن پلیس و مقامات تهمیداتی برای عدم ورود معترضان به سالن‌های ورودی و خروجی فرودگاه در نظر گرفتند که این امر موجب از سر گیری فعالیت‌های این فرودگاه بزرگ بین‌المللی شد.

سرپیچی معترضان هنگ‌کنگی از ممنوعیت برگزاری تظاهرات

روز گذشته با وجود ممنوعیت برگزاری تظاهرات در هنگ‌کنگ، هزاران معترض به خیابان‌های مرکز شهر آمدند.

براساس گزارش‌ها، پلیس از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان استفاده کرد و معترضان نیز با روشن کردن آتش و کوکتل‌مولوتف به پلیس و ساختمان پارلمان حمله کرده بودند.

روز جمعه(۳۰ اوت) نیز تعدادی از رهبران دمکراسی خواه و فعال مدنی و قانونگذاران هنگ‌کنگ توسط پلیس بازداشت شدند.

پلیس هنگ‌کنگ در مقابل ساختمان‌های کلیدی شهر دیواره‌های بتنی مستقر کرده و به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرده است.

همچنین گزارش شده که پلیس آب آبی رنگی را با ماشین‌های آب‌بپاش به سمت معترضان پاشیده است. آب رنگی به این جهت استفاده شده که معترضان بعدا توسط پلیس به راحتی شناسایی شوند.

یک معترض ۲۲ ساله دیروز به خبرگزاری رویترز گفت: “اینکه به ما می‌گویند اعتراض نکنید مانند این است که به ما بگویند نفس نکشید. این وظیفه ماست که برای دمکراسی مبارزه کنیم. ممکن است ما برنده شویم و ممکن است ما بازنده شویم، اما مبارزه خواهیم کرد”.

پلیس در اطلاعیه‌ روز جمعه خود از مردم خواست تا از “معترضان خشونت طلب” دوری کنند و هشدار داد که در راهپیمایی‌های ممنوع شده شرکت نکنند.

روز جمعه جاشوا وانگ از فعالان سرشناس دموکراسی خواه درهنگ کنگ بازداشت شد.

حزب دموسیستو (به معنی مقاومت مردمی) که آقای وانگ از موسسانش است، در بیانیه ای اعلام کرد او هنگام حرکت به سوی یک ایستگاه قطار به زور سوار یک خودرو شخصی شده و به یک پایگاه پلیس منتقل شده است.

هنگ کنگ از ابتدای تابستان شاهد تظاهرات گسترده مخالفان بوده است.

گزارش ها همچنین بیانگر بازداشت اندی چان، فعال استقلال طلب به وسیله پلیس هنگ کنگ است.

تاکنون حدود ۹۰۰ مخالف حکومت چین به خاطر شرکت در تظاهرات هفته های گذشته در هنگ کنگ بازداشت شده اند.

اعتراضات هنگ کنگ در مخالفت با تلاش دولت محلی هنگ کنگ برای تصویب قانون استرداد متهمان به چین آغاز شد.

دولت هنک کنگ از تصویب لایحه منصرف شده ولی مخالفان کماکان خواهان استعفای رییس اجرایی این منطقه هستند.