پمپئو: ملت‌های متمدن اقدامات قاطعی را برای متوقف کردن اخاذی اتمی ایران انجام خواهند داد

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در واکنش به اعلام نقض بیشتر توافق هسته‌ای برجام از سوی جمهوری اسلامی، گفت اطمینان دارد همه کشورهای متمدن جهان واکنشی قاطع به اخاذی اتمی ایران نشان می‌دهند.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۱۵ شهریور در یک رشته توئیت نوشت: «ایران اعلام کرده که تمامی محدودیت‌های مشخص شده در حوزه تحقیق و گسترش هسته‌ای را نقض خواهد کرد.»

مایک پمپئو افزود: «همین حقیقت که ایران قابلیتی گسترده برای غنی‌سازی اورانیوم در اختیار دارد، یکی از نقاط ضعف اساسی توافق اتمی ایران است.»

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه این توئیت نوشته است: «ما اطمینان داریم که بریتانیا، فرانسه و آلمان – و به واقع تمامی ملت‌های متمدن جهان – اقداماتی قاطع را برای متوقف کردن اخاذی اتمی ایران انجام خواهند داد.»

جمهوری اسلامی اعلام کرده قصد دارد نصب سانتریفوژ برای پروژه‌های تحقیقاتی را – که در توافق برجام تعهد داده بود انجام ندهد – از سر بگیرد و به این ترتیب یکی دیگر از بندهای مهم توافق برجام را نقض کند.

ایالات متحده می‌گوید که توافق هسته ای با جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین حکومت حامی تروریسم، در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است. پرزیدنت ترامپ با خروج از توافق برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، در دو مقطع در مرداد و آبان سال گذشته، دستور بازگشت تحریم‌های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

برنامه موشکی ایران، حمایت از گروه های تروریستی و نقض گسترده حقوق بشر از جمله انتقادات آمریکا و دیگر کشورها به رژیم ایران است. آزمایش‌های موشکی ایران پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آنها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.