وزارت خارجه آمریکا ایران را به انزوای بیشتر تهدید کرد

vezarat_khareje_amrika


آ

یک مقام آمریکایی در وزارت امور خارجه این کشور روز شنبه 7 سپتامبر 2019 گفت، اعلام کاهش تعهدات برجامی ایران و اقدام تهران برای افزایش سانتریفیوژها، «آر. ان. دی» تلاشی است برای گرفتن امتیاز در مذاکره و آخاذی از جامعه جهانی است».

این مقام آمریکایی گفت:«ما این مسئله را روشن كردیم كه اگر ایران اقدام به کاهش تعهدات خود بکند و باعث نگرانی جامعه جهانی از برنامه هسته‌ای این کشور شود، انزوای رژیم تهران از نظر سیاسی و اقتصادی ادامه خواهد یافت».

پیش از این یک مقام ارشد ایرانی در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز شنبه برگزار شد ، گفت، کشورش از روز جمعه گام جدید کاهش تعهدات خود به توافق هسته‌ای سال 2015 را بر‌می دارد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، نیز با اشاره به تصمیم ایران برای افزایش درصد غنی سازی اورانیوم، گفت: «ایران توانایی غنی سازی اورانیوم به مقیاس بیش از 20٪ را دارد».

کمالوندی گفت: « سازمان انرژی اتمی ایران تلاش کرد و بر اساس برجام زمان بندی توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید سوخت تعیین شد. بعد از برجام علنا با بدعهدی مواجه شدیم و مشکلاتی به وجود آمد که اوج آن به خروج آمریکا از برجام برمی گردد و مقداری فشار بر ایران و دیگر کشورها آوردند و به دنبال آن نظام تصمیم گرفت توازنی برقرار کند یا طرف مقابل برگردد به تعهدات یا ایران با کاهش تعهدات خود موازنه ایجاد کند».
او کمالوندی با اشاره به هشت موضوع مورد مذاکره که شامل محدودیت‌هایی در برجام شده است (راکتور آب سنگین، کارخانه تولید آب سنگین، بازفرآوری سوخت مصرف شده، غنی سازی در ظرفیت و سطح، تحقیق و توسعه، فردو، میزان ذخایر و نظارت و دسترسی آژانس) گفت: «از بین این هشت موضوع در حوزه نظارت و دسترسی آژانس و شفاف سازی فعلا بنا نداریم به این حوزه دست بزنیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: «آژانس امروز مراجعه می‌کند و می‌بیند که چهار اقدام در چارچوب گام سوم انجام شده است.»