سازمان ملل متحد: اعلامیه ناتانیاهو نقض قانون بین‌المللی است

آنطونیو گوتیریش دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه چهارشنبه 11 سپتامبر ضمن ابراز نگرانی از طرح بنیامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی رود اردن در صورت انتخاب مجدد او در انتخابات آینده اسرائیل، گفت این اقدامی غیرقانونی خواهد بود و احتمال رسیدن به صلح در منطقه را تضعیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها آنطونیو گوتیریش دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت« اینگونه اقدامات، اگر صورت پذیرد، نقض گسترده قانون بین‌الملل خواهد بود».

او افزود « اتخاذ چنین سیاستی پیامدهای ویرانگری بر روند احیای مذاکرات و صلح منطقه‌ای خواهد داشت».

سازمان همکاری اسلامی یکشنبه 15 سپتامبر در جده نشست فوق العاده خود در سطح وزرای خارجه کشورهای این سازمان را برگزار خواهد کرد تا موضوع اعلامیه ناتانیاهو که موجی گسترده از محکومیت‌های عربی و بین‌المللی را به دنبال داشته مورد بررسی قرار گیرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز سهشنبه با صدور اعلامیهای تهدید کرد، اگر در انتخابات 17 سپتامبر مجددا انتخاب شود دره رود اردن در کرانه باختری اشغالی را به اسرائیل الحاق خواهد کرد.

او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «یک جایی هست که بعد از انتخابات بلافاصله می‌توانیم حاکمیت اسرائیلی را در آن برقرار کنیم».

به رغم هماهنگی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که اعلام طرح صلح خود برای پایان دادن به نزاع اسرائیلی فلسطینی را به زمانی پس از انتخابات اسرائیل موکول کرده است نخست وزیر اسرائیل اما بر اراده خود در صورت انتخاب شدن برای الحاق شهرک‌های اسرائیلی در تمامی مناطق کرانه باختری تاکید کرد.