رابرت اوبرایان به عنوان مشاور امنیت ملی جدید دونالد ترامپ معرفی شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، رابرت سی اوبرایان را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید خود معرفی کرد. آقای اوبرایان جانشین جان بولتون می‌‎شود که برکناری‌اش چند روز پیش اعلام شد.

آقای ترامپ می‌گوید مدت زیادی با مشاور امنیت ملی جدیدش کار کرده و به موفقیت او در مقام جدید اطمینان دارد.

پس از مایکل فلین، اچ‌آر مک‌مستر و جان بولتون، رابرت سی اوبرایان چهارمین کسی است که در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ در مقام مشاور امنیت ملی قرار می‌گیرد.

آقای اوبرایان برای آغاز کارش نیازی به تایید کنگره ندارد.

رابرت سی اوبرایان تا پیش از این به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور در امور گروگان‌ها در وزارت خارجه آمریکا کار می‌‎کرده است.

آقای اوبرایان پیشتر در دوران مسئولیت کاندولیزا رایس و هیلاری کلینتون در وزارت خارجه آمریکا، در رابطه با اصلاحات قضایی در افغانستان مسئولیت داشت.

او در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر سابقه کار در هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را داشت. در آن مقطع جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل بود.

مشاور جدید امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا درباره برجام چه می‌گوید؟

رابرت اوبرایان پیشتر در مصاحبه‌ای خود را “همکار و دوست دیرینه” جان بولتون توصیف کرده و او را بهترین فرد برای مذاکره دوباره درباره توافق هسته‌ای با ایران خوانده بود.

وقتی آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی برای رفع تحریم‌ها در برابر محدودیت برنامه هسته‌ای با ایران به توافق رسیدند، اوبرایان در مقاله‌ای این توافق را “فاجعه” خوانده بود.

او نوشته بود:

“ایران دشمن قسم‌خورده ایالات متحده آمریکا است. یک رژیم انقلابی که به تغییر ترکیب تمام خاورمیانه متعهد است، و به نابودی اسرائیل، متحد کلیدی آمریکا در منطقه. ایران دیپلمات‌های آمریکایی را گروگان گرفته است و همین حالا هم آمریکایی‌ها را گروگان گرفته است.”

“هیچ مستندی در اثبات این فکر نداریم که می‌شود به ایران انقلابی اعتماد کرد تا هدف بلندمدتش برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای را رها کند.”