افزایش نرخ ریال سعودی و دلار آمریکا در ایران به دنبال حمله به تأسیسات نفتی آرامکو

به دنبال حمله روز شنبه گذشته به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو و اتهام ایران به حمایت از این اقدام توسط سخنگوی وزارت دفاع پادشاهی عربی سعودی سرهنگ ترکی المالکی، بانک مرکزی ایران رسما نرخ عرضه ارز را اعلام کرد و به این ترتیب بهای فروش دلار و ریال سعودی در بازار آزاد تهران روند صعودی یافت.

به گزارش یورنیوز بانک مرکزی ایران پس از دو روز به تثبیت نرخ عرضه دلار در قیمت 11 هزار و 400 تومان پایان داد و این نرخ را در سامانه سنا 50 تومان افزایش داد. همزمان بازار آزاد تهران نیز به روند صعودی قیمت فروش دلار که از روز چهارشنبه آغاز شده، ادامه داد.

بر اساس این گزارش با نزدیک شدن نرخ فروش دلار به 11 هزار و 600 تومان، قیمت هر یورو نیز از 12 هزار و 800 تومان فراتر رفت و نرخ حواله آن به آستانه 13 هزار تومان رسید.

همچنین در جریان معاملات روز پنج‌شنبه بازار آزاد ارز تهران، هر ریال سعودی از مرز 3 هزار و 90 تومان گذشت، رقمی که بالاترین حد در یک هقته گذشته به شمار می‌رود.

سرهنگ ستاد ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن روز سه‌شنبه 18 سپتامبر 2019 گفت که تحقیقات درباره نقطه‌ای که از آن به تأسیسات آرامکوی سعودی حمله شده ادامه دارد ولی شواهد به دست آمده و بقایای تسلیحات به شکل انکارناپذیری نشان می‌دهد که حمله از ناحیه شمال و با حمایت ایران صورت گرفت.

ترکی المالکی گفت که تروریسم تنها پادشاهی عربی سعودی را تهدید نمی‌کند بلکه همه کشورهای عربی منطقه در معرض اقدامات شرورانه ایران هستند که توانایی‌های نظامی خود را در اختیار گروه‌های تروریستی در سوریه، لبنان و یمن و سراسر جهان قرار داده و زمان آن رسیده که همه جامعه جهانی به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند.

او افزود که علیرغم تلاش‌های گسترده ایران برای نشان دادن این موضوع حملات آرامکو از خاک یمن صورت گرفته، شواهد متقنی در دست داریم که این حملات از طریق شمال صورت گرفت. لازم به ذکر است که یمن در جنوب سعودی و ایران در شمال این کشور قرار دارد.
المالکی حملات آرامکو را با حملات چند ماه پیش مرتبط دانست و گفت حملات 14 سپتامبر به تاسیسات نفتی سعودی در بقیق و خریص در راستای حملات ماه می 2019 به سعودی بود و نشان می‌دهد ایران به مناطق مسکونی حمله می‌کند.