آمریکا ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی چینی را به دلیل واردات نفت از ایران تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه سوم مهرماه پنج شخص حقیقی و شش شخص حقوقی چینی را به خاطر واردات نفت از ایران تحریم کرد.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که این تحریم‌ها بویژه شرکت‌های نفتی «کنکورد» و «کشتیرانی کوسکو» را در بر می‌گیرد. شرکت «کونلون» که در جزایر ویرجین بریتانیا ثبت شده است نیز از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در نشست «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» گفت: «امروز تحریم‌هایی علیه یکسری شرکت‌های چینی وضع کردیم که با نقض تحریم‌های آمریکا، آگاهانه از ایران نفت می‌خریدند».

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار گزارشی در سایت خود، با نام بردن از پنج شخص حقیقی چینی آنها را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. همچنین شش شرکت‌ چینی که همه آنها در حوزه انرژی فعال هستند، در لیست سیاه ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

در میان این شرکت‌ها، نام دو زیرمجموعه هلدینگ دولتی «کوسکو» که در زمینه حمل‌ونقل فعال است نیز دیده می‌شود.

با این‌حال خزانه‌داری آمریکا گفته است که شرکت مادر (هلدینگ دولتی کوسکو) شامل تحریم‌ها نمی‌شود.

همچنین هلدینگ کونلون و یکی از زیرمجموعه‌های آن که در زمینه حمل‌وانتقال نفت فعال است نیز از سوی آمریکا تحریم شده است.

گزارش‌های متعددی در رابطه با نقض تحریم‌های آمریکا توسط شرکت حمل‌ونقل دریایی کونلون و بانک کونلون در رسانه‌ها منتشر شده است.

بهمن ماه پارسال مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد بانک کونلون گفت: «این بانک برای ساماندهی روابط بانکی ایران با چین در دوره تشدید تحریم‌ها علیه ایران و با هدف دور زدن تحریم‌ها در دولت قبل ایجاد شد. سرمایه اولیه این بانک از ارز فروش نفت ایران به چین که در چین بلوکه شده تأمین شده‌است، اما همین بانک اکنون از تحریم‌هایی که علیه ایران توسط آمریکا وضع شده، حمایت می‌کند و به طرف ایرانی اعلام می‌کند که اقلام مورد تحریم را با کشور ما معامله نخواهد کرد».

به گفته وی، «شرایط به گونه‌ای شده که نمی‌توان به شیوه گذشته تحریم‌ها را دور زد زیرا بسیاری از این روش‌ها به طرق مختلف و حتی از سوی خود ما افشاء شده‌ است».

خبرگزاری رویترز در سال ۹۳ نوشته بود که گزارشی از یک نهاد اطلاعاتی غربی «نشان می‌دهد» ایران از بانک‌های چینی برای انتقال پول به شرکت‌های مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران استفاده می‌کند.

این گزارش افزوده بود که بانک مرکزی ایران برای این امر، حساب‌هایی در بانک کونلون باز کرده‌ که از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت چین است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۳۱ تیرماه امسال نیز از تحریم شرکت «ژوهی ژن رانگ» چین و خانم یومین لی، مدیر آن، به خاطر نقض تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران خبر داد.

شرکت «ژوهی ژن رانگ» که مقر آن در پکن است و به طور خاص از ایران نفت می‌خرد، در ژانویه سال ۲۰۱۲ نیز از سوی دولت باراک اوباما به خاطر خرید نفت از ایران تحریم شده بود.

شرکت یاد شده هم اکنون زیرمجموعه گروه دولتی کانگلومرات نام وانگ است که مقر آن در ماکائو است.

چین از مشتریان عمده نفت ایران است و گزارش‌ها حاکی است که بعد از اردیبهشت امسال که آمریکا معافیت‌های نفتی به مشتریان را متوقف کرد، تا پایان ماه گذشته، روزانه به طور متوسط بیش از ۲۲۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.