وزیر امور خارجه بحرین: قطر مانع حل بحران در يمن است

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین روز جمعه 18 اکتبر در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از قطر به عنوان مانعی برای برون رفت از بحران یمن یاد کرد.

وزیر امور خارجه بحرین در مصاحبه با روزنامه «الشرق الأوسط» گفت: «قطر نقشی را در تلاش برای مانع تراشی در مسیر راه حل در یمن بازی می کند و ما این امر را از طریق مواضع رسانه ای اش شاهد هستیم.»

او در ادامه افزود: «پس از برگذاری جلسات مهم در جده، رویکرد امضای توافقنامه بین دولت قانونی و جدایی طلبان در جنوب یمن گامی بزرگ برای ایجاد صلح و ثبات در این کشور است.»

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه خاطرنشان کرد «نقش قطر در یمن به موفقیت نخواهد رسید زیرا ملت یمن در نهایت بر نقش قطر و دخالت ایران و همه حامیان تفرقه بین مردم یمن پیروز خواهد شد.»

وزیر امور خارجه بحرین همچنین تأکید قطر در مسیر بسیاری از امور نه فقط در یمن بلکه در لیبی، تونس، کشورهای خلیج و در عراق مانع تراشی می کند و همه می دانند که منظورم چیست.
کشف و ضبط سلاح و مواد منفجره به اندازه نابودی منامه

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه در ادامه سخنان خود فاش كرد سلاح و مواد منفجره ارسالی از طرف ایران برای گروه های وابسته به این کشور که توسط دولت بحرین کشف و ضبط شد، برای نابودی نیمی از منامه کافی بود.

او در ادامه افزود: «درباره ایران، این نکته از نظر من مهم نیست بلکه نکته مهم این است که ایران باید پیام درست یعنی پیام صلح و حسن هم‌جواری ارسال کند و اگر این پیام از تهران نرسید، آنها مسئول هستند.»

وزیر خارجه بحرین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «روابط ریاض و ابوظبی با همگان است و به شرایط و مواضع بستگی ندارد. دو کشور ائتلاف های اصیل را تغییر نمی دهند بلکه روند آنها ایجاد پل های پیوند مداوم با سراسر جهان است.»

وزیر خارجه بحرین همچنین حمله ترکیه به شمال سوریه را محکوم و خواهان احترام به حاکمیت و خاک سوریه شد و گفت: «بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به سوریه و کشورهای این اتحادیه بستگی دارد.»

او در پایان خاطر نشان کرد: «حضور دیپلماتیک بحرین در سوریه در طول این سالها قطع نشده است. سفارت بحرین باز بود اما دیپلمات در آنجا نبود بلکه کارمندان محلی بودند اما اکنون منامه کارداری به دمشق ارسال کرده است.»