آغاز تظاهرات گسترده در بغداد و دیگر شهرهای عراق

منابع خبری عراق روز جمعه 25 اکتبر از شروع مجدد تظاهرات گسترده در مناطق مختلف بغداد و دیگر شهرها خبر دادند.

تظاهرکنندگان درحالی که پرچم عراق را حمل می‌کردند در میدان «التحریر» بغداد تجمع ‌کردند.

یک منبع امنیتی در بغداد ضمن تایید ورود مردم معترض به منطقه «سبز بغداد» از واکنش پلیس برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش خبر داد.

تظاهرات امروز بغداد از عصر روز پنج‌شنبه 24 اکتبر در بغداد و شماری از شهرهای عراق آغاز شد.

عادل عبدالمهدی در آستانه تظاهرات روز جمعه در سخنانی خطاب به مردم عراق گفت: «دولت در رأس اولویت‌های خود تضمین آزادی‌ها، امنیت و ثبات و فراهم کردن بهترین خدمات و فرصت‌های شغلی برای شهروندان و تحقق رشد اقتصادی را قرار داده است.»

کشور عراق پس از نبرد با داعش از سال 2014 تا 2017 برای بهبودی اوضاع تلاش کرد، اما فساد ریشه‌دوانده در این کشور و همچنین تقسیم قدرت بر اساس سهم‌خواهی برخی احزاب مذهبی و شبه‌نظامیان عمدتا هوادار نظام در ایران، همچنان مانع از اصلاح امور شده است.

زیرساخت‌های عراق در طول چندین دهه‌جنگ فرقه‌ای، اشغال خارجی، حمله آمریکا، تحریم‌های بین‌المللی و جنگ با همسایگانش به شدت فروپاشیده است.

پس از آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش بسیاری از شهروندان عراقی به ویژه جوانان از دولت به خاطر عدم بازسازی دوباره کشور ناراضی هستند.

اگرچه عراق چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان را دارد، اما براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، بیش از 40 میلیون نفر از مردم عراق با فقدان خدمات بهداشتی، تحصیلی و نقص منابع برق و آب کافی در فقر زندگی می‌کنند.

نخست‌وزیر عراق در پایان با رد استعفای کابینه بدون جایگزین افزود «ما تلاش خواهیم کرد شماری از وزیران را برکنار نمایم و بر اساس شایسته سالاری جایگزین های مناسب انتخاب کنیم.»