پیام دبیرکل سازمان ملل در واکنش به اعتراضات مردمی در گوشه و کنار دنیا

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

در واکنش به اعتراضات مردمی در دنیا از شیلی تا عراق، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در بیانیه‌ای از تمام رهبران جهان خواست به «مسائل واقعی مردم» گوش بسپارند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه در واکنش به این اعتراضات که هر روز از گوشه‌ای از دنیا و در کشوری سر درمی‌آورد بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه که در حساب توییتری آقای گوترش نیز منتشر شده این هشدار آمده است که روزبه‌روز از اعتماد مردم به حکومت‌ها کاسته می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر این که مردم در رنج و عذاب به سر می‌برند توصیه می‌کند که دولت‌ها به مردم گوش بسپارند، روند جهانی‌سازی را عادلانه‌تر کنند و در راه ترمیم قراردادهای اجتماعی بکوشند.

به گفته آنتونیو گوترش، جهانی‌سازی و تکنولوژی‌های نو به افزایش نابرابری در جوامع مختلف به‌شدت کمک کرده است.

آقای گوترش در بیانیه خود همچنین به بحران اقلیمی و آب و هوایی و حل این بحران به عنوان یکی از راه‌های از میان بردن نابرابری اشاره می‌کند.

تنها در یک ماه گذشته جهان شاهد اعتراض گسترده مردم در چند کشور بوده که در مواردی به مرگ تعداد زیادی از معترضان نیز منجر شده است.

از جمله شیلی در یک هفته اخیر شاهد اعتراض گروه‌های مختلف مردم به وضعیت نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی بوده است.

در برخوردهای معترضان با نیروهای امنیتی و پلیس شیلی تاکنون ۱۸ نفر کشته شده‌اند.

در عراق نیز در دو روز موج تازه‌ای از اعتراضات به تبعیض و نابرابری آغاز شده است. تنها در همین دو روز رسانه‌ها از مرگ دست‌کم ۴۰ نفر در اعتراضات عراق خبر دادند.

لبنان نیز چندی است که به جمع این کشورها پیوسته است. اعتراض‌ها در بیروت و چند شهر دیگر لبنان از روز پنج‌شنبه، دوم آبان‌ماه، وارد دومین هفته خود شد و به رغم پیام رئیس جمهوری این کشور، روز جمعه برای نهمین روز ادامه یافت.