سعد الحریری : در پاسخ به خواسته ملت لبنان از سمت خود استعفا می‌کنم

سعد الحریری نخست وزیر لبنان بعد از ظهر روز سه شنبه 29 اکتبر طی سخنانی کوتاه از استعفای خود از سمت نخست وزیری خبر داد.

الحریری گفت: «از اغاز اعتراضات تاکنون تلاش کردم تا راه حلی برای خروج از این بحران و پاسخ به خواسته‌های تظاهرکنندگان پیدا کنیم اما متاسفانه نتوانستیم راه حلی پیدا کنیم به همین دلیل من به این نتیجه رسیدم که به بن بست رسیدیم».

او افزود: « من به سوی کاخ بعبدا خواهم رفت تا استعفای خود را به طور رسمی تقدیم رئیس جمهوری میشل عون کنم».

الحریری اظهار داشت:«ارزش میهن و عزت لبنان بالاتر از هر پست و مقامی است. پست‌ها و سمت‌ها می‌روند و می‌آیند اما حفظ کشور و نجات آن بالاتر از هر پست و مقامی است».

او تاکید کرد که استعفای من در پاسخ به ندای ملت در اعتراضات اخیر است که خواستار استعفای همه مسئولان شدند.

سخنرانی الحریری بسیار مختصر و به مدت یک دقیقه و نیم بود او به بحران اقتصادی و سیاسی کشور اشاره کرد و در آخرین جمله گفت خداوند لبنان را حفظ کند.

پس از استعفای الحریری معترضان در خیابان ها به شادی پرداختند و خواستار استعفای میشل عون نیز شد.

الحریری گفت، استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری و ملت لبنان می‌کنم .

کارشناسان لبنانی در مصاجبه با تلویزیون العربیه استعفای الحریری را گامی مثبت و یک پیروزی برای معترضان تلقی کردند.

آنها همچنین گفتند که رئیس جمهوری لبنان از نظر قانون اساسی حق ندارد که استعفای نخست وزیر را نپذیریرد .
خبرگزاری رویترز می‌نویسد که در مورد استعفای حریری روسای سه قوه رایزنی کرده‌اند. منابع نزدیک به حریری گفته‌اند که کناره‌گیری احتمالی او از مقام نخست‌وزیری به معنای وداع از عرصه سیاست نیست. لبنان در روزهای گذشته شاهد شدیدترین و بزرگ‌ترین اعتراض‌ها در سال‌های اخیر بوده است. تظاهر‌کنندگان به وضعیت اقتصادی و فساد گسترده در این کشور انتقاد دارند. حزب‌الله از جمله گروه‌هایی است که در دولت ائتلافی سعد حریری مشارکت دارد.

توییت‌های سعد حریری بعد از استعفا
استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم می کنم تا وی در خصوص آن تصمیم گیری کند. پست ها می رود و می آید. مهم عزت و کرامت و حاکمیت کشور ماست و هیچ چیز ارزشمندتر از کشور نیست. به همه شرکا در حیات سیاسی می گویم که مسئولیت ما اکنون این است که چگونه از لبنان حمایت کنیم و برای پیشرفت اقتصاد تلاش کنیم. فرصت جدی وجود دارد که نباید تباه شود. استعفای خود را به رئیس جمهور و همه مردم لبنان ارائه می کنم. در پاسخ به خواسته بسیاری از مردم لبنان که به خیابان ها آمدند، برای تقدیم استعفای دولت، به کاخ بعبدا می روم.