سیستانی: هیچ طرف منطقه‌ای یا بین‌المللی حق مصادره اراده ملت عراق را ندارد


آ

آیت الله علی سیستانی مرجه شیعان عراق روز جمعه 1 نوامبر در پیامی به مردم این کشور ضمن محکوم کردن مجدد قتل تظاهرات‌کنندگان مسالمت آمیز، خواستار احترام گذاشتن به اراده ملت عراق و خواسته‌های تظاهرکنندگان معترض شد.

آیت الله سیستانی در پیام خود که توسط سخنگوی دفتر او در نماز جمعه شهر کربلا قرائت شد، تاکید کرد که اصلاحات در عراق متعلق به انتخاب مردم عراق هیچ حزبی یا جریانی خاص یا یک طرف منطقه‌ای یا بین المللی حق دخالت یا تحمیل عقیده و اراده‌‎اش بر مردم عراق را ندارد.

آیت الله سیستانی خواستار جلوگیری از «خونریزی» بیشتر و عدم سوق دادن کشور عراق به سوی جنگ داخلی، هرج و مرج و ویرانی شد.

سیستانی گفت:«ااگر همه طرف‌های عراقی با هم همکاری کنند و با اهداف و روحه‌ای صمیمانه و مملو از عشق به عراق و نگران برای آینده این کشور باشند، همه این مشکلات حل خواهد شد».
الشیخ علی السیستانی

آیت الله سیستانی با تاکید بر موضع معروف خود مبنی بر محکوم کردن خشونت غیرمجاز علیه تظاهر کنندگان مسالمت آمیز، خواستار پاسخگویی دولت به چنین اقدامات غیر قانونی شد.

مرجع شیعیان عراق همچنین از مقامات عراق خواست تا عاملان قتل تظاهرکنندگان را شناسایی و مجازات کنند.

سیستانی همچنین از همه طرف‌های سیاسی و گروه‌های عراقی خواست تا از بلند کردن تصاویر و عکس‌هایش خودداری کنند.

موضع سیستانی در واقع نوعی پاسخ غیرمستقیم به رهبر ایران است که روز چهارشنبه در اظهاراتی با دخالت در امور داخلی عراق تظاهرات و اعتراضات جاری در عراق و لبنان را «آشوب» توصیف کرد.

خامنه‌ای ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی را به حمایت از اعتراضات اخیر در عراق و لبنان متهم کرد.

گفتنی است که آیت الله سیستانی روز پنجشنبه گذشته ضمن تاکید بر اینکه تظاهرات مسالمت آمیز حق مسلم همه عراقی‌هاست، خواستار پاسخ‌گویی دولت بغداد به خواسته‌های تظاهر کنندگان شد.