کشته شدن چند معترض در جریان تجمع در مقابل کنسولگری ایران در کربلا

رئیس پزشکی قانونی عراق روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت طی شبی که گذشت چهار تن از معترضان عراقی در مقابل ساختمان کنسولگری ایران در کربلا به ضرب گلوله به قتل رسیده‌اند.

بنا بر این گزارش نیروهای امنیتی در کربلا به سمت معترضانی که قصد داشتند از دیوار کنسولگری ایران بالا بروند شلیک کردند که در جریان آن سه معترض کشته شده و ۱۹ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

شامگاه یک‌شنبه معترضان ضمن آویختن پرچم عراق از دیوارهای کنسولگری ایران در کربلا بر دیوارهای این ساختمان با اسپری نوشتند: «کربلا آزاد است، ایران برو بیرون! بیرون!»

معترضان عراقی حکومت جمهوری اسلامی را حامی اصلی دولت کنونی عراق می‌دانند که به گفته معترضان دولتی فاسد و ناکارآمد است.

در همین حال، روز دوشنبه، سرکنسول ایران در کربلا به متقاضیان سفر به عتبات گفت: «زائران تا برقراری امنیت لازم، سفر خود را به تعویق بیندازند. چرا که اکنون شرایط مناسبی برای حضور زائران در کربلا و نجف وجود ندارد.»

میرمسعود حسینیان به خبرگزاری فارس گفت که «اکنون با توجه به مشکلات ایجاد شده، شرایط مناسبی برای حضور زائران در کربلا و نجف وجود ندارد و متأسفانه برخلاف هشدارها، تعدادی از زائران ایرانی در عراق حضور دارند. وی تأکید کرد که «این افراد باید زودتر به کشور بازگردند.»

بنا بر گزارش‌ها شب گذشته ده‌ها معترض از موانع مقابل کنسولگری ایران گذشته و پرچم جمهوری اسلامی را نیز پایین کشیده، پرچم عراق را جایگزین کرده‌اند.

نیروهای امنیتی نخست اقدام به شلیک هوایی کرده بودند تا تجمع را پراکنده کنند. معترضان از سوی دیگر به سوی آن‌ها سنگ پرتاب کرده و دور ساختمان کنسولگری تایر آتش زده‌اند.

خبرگزاری فارس مهاجمان را «افرادی ناشناس» توصیف کرده است.

حمله به کنسولگری ایران در کربلا ساعاتی پس از آن صورت گرفت که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای از معترضان خواست به خانه‌هایشان بازگردند.

در همین حال روز دوشنبه، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا یک توئیت درباره صحنه‌های حضور معترضان در جلوی کنسولگری ایران در کربلا را ریتوئیت (ارسال دوباره) کرده است.

همزمانی این ریتوئیت با ۱۳ آبان که سالروز تسخیر سفارت آمریکا در تهران است، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشته است.

ایسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، نیز روز دوشنبه به تجمع معترضان واکنش نشان داده و در پیامی توئیتری نوشت: «ما با مبارزه مردم عراق برای آزادی و زندگی شایسته همدردی می‌کنیم و سرکوب و قتل تظاهرکنندگان به سرکردگی قاسم سلیمانی [فرمانده نیروی قدس] و سپاه پاسداران ایران را قویاً محکوم می‌کنیم.»​

حضور معترضان عراقی در برابر کنسولگری ایران در کربلا در حالی صورت می‌گیرد که تازگی حسین شریعتمداری، مدیرمسئول و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان در دو یادداشت جداگانه خواستار تصرف سفارت آمریکا در بغداد توسط معترضان عراقی شده بود.​

ادامه اعتراضات در نقاط مختلف عراق

زارش‌ها از بغداد و مناطق جنوبی و شیعه‌نشین عراق نیز حاکی از مسدود شدن راه‌ها، تعطیلی مدرسه‌ها و اداره‌ها است.
در عراق چه خبر است؟

خبرگزاری فرانسه می‌گوید معترضان در پایتخت عراق و دیگر مناطق جنوب آن کشور اقدام به بستن خیابان‌ها و راه‌ها، اداره‌های دولتی و مدارس کرده‌اند.

به گزارش این خبرگزاری معترضان با قرار دادن خودروها در وسط چهارراه‌ها در مناطقی از بغداد جلوی رفت‌وآمدها را گرفته‌اند. شماری از آن‌ها نیز در مدرسه‌ها دست به تحصن زده‌اند. همزمان اتحادیه آموزگاران نیز اعتصاب خود را تمدید کرده است.

اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی از جمله پزشکان، مهندسان و وکلای عراقی از اعتراضات حمایت کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز از سوی دیگر بیانیه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق را بازتاب داده است که در آن از معترضان خواسته شده به احیای روند عادی در کشور کمک کنند و گفته شده ادامه اعتراضات «میلیادرها دلار» خسارت به اقتصاد کشور می‌زند.

در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر عراق عصر یک‌شنبه منتشر کرده گفته شده که اعتراضات «ساختار سیاسی کشور را تکان داده است» و موفق شده به اهداف خود دست یابد؛ و اکنون باید متوقف شد چراکه ممکن است فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی عراق را مختل کند.

وضعیت اقتصادی در یکی از بزرگ‌ترین منابع نفتی جهان، در کنار اتهام‌های گسترده در مورد فساد اداری و سیاسی، بیکاری و شرایط و کیفیت زندگی در این کشور خود جرقه اولیه‌ای بود که اعتراضات گسترده را در عراق شعله‌ور کرد.

معترضان اما اکنون خواستار تغییرات گسترده در طبقه حاکم و پایان دخالت‌های خارجی در کشور خود هستند.

بیش از ۲۶۰ تن از شهروندان از آغاز اعتراضات در عراق طی یک ماه گذشته جان خود را از دست داده و ۱۱ هزار نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.